The educational policy of the European Union 4100-6SPOUE
The aim of the course "European Union Education Policy" is to provide students with synthetic knowledge on EU educational initiatives, paradigms, goals and educational activities of the EU and nation states, taking into account the European context. In particular, the lecture aims to familiarize students with the basic assumptions of EU educational policy in key areas: quality assurance, ecological and digital transformation at all levels of education, higher education, scientific research, continuing education, international cooperation in education.
The lecture aims to develop in students the ability to identify educational problems of contemporary Europe and the world and to find possible solutions based on the analysis of national educational systems, taking into account international standards (social models, sustainable development). An additional goal is the ability to identify institutional educational solutions, critically analyze solutions of European educational policy in teaching practice and higher education institutions.
Term 2023L:
The aim of the course Educational policy of the European Union is to provide students with synthetic knowledge about the educational priorities of the European Union, educational paradigms, with particular emphasis on the European context. In particular, the lecture aims to familiarize students with the basic assumptions of educational policy in the area of the European Union in key areas of influence, including in connection with the ERA and EHEA and ESFRI. The lecture is also aimed at developing in students the ability to identify educational problems of contemporary Europe and the world and to search for possible solutions based on the analysis of the functioning of educational systems and higher education. An additional aim of the course is the ability to identify institutional educational solutions, critically analyze these solutions and apply the assumptions of European and Polish educational policy in teaching practice and higher education institutions. |
Term 2024L:
The aim of the course "European Union Education Policy" is to provide synthetic knowledge on the priorities and educational paradigms of the European Union. In particular, the lecture aims to familiarize students with the basic assumptions of the EU's educational policy in key areas of impact: quality of teaching and inclusion, ecological and digital education, continuing education, higher education and scientific research, international cooperation in education. |
Course coordinators
Type of course
Mode
Learning outcomes
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W01 P6S_WG Zakres i głębia
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych ew. z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwych dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02 P6S_WG Zakres i głębia
- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o
kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych ew. terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwą dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie
K_W05 P6S_WG Zakres i głębia
- różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego
K_W07 P6S_WG Zakres i głębia
- w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W11 P6S_WK Kontekst/uwarunkowania,
skutki w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01 P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
K_U02 P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
- samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K02 P6S_KK Oceny / krytyczne podejście
- refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju
osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania
kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 P6S_KO Odpowiedzialność /wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
- odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Assessment criteria
Presentation and group project:
1. Presentation of a selected European university (faculty/institute), public or non-public, in which foreign languages are taught and discussion of the solutions adopted and actions applied in terms of:
(a) improvement of the quality of education and more equal access to education and training;
(b) teaching and management staff;
(c) digital education
d) environmental education;
(e) international cooperation.
2 The study should refer to the institution, its activities, regulations, standards and good practices.
3 To what extent does the selected higher education institution, through its activities, meet the objectives of the European Education Area (EEA) in the areas indicated above?
The assessment takes into account:
(a) presentation of the institution = 10% of the assessment;
b) the elaboration of each area (i.e. improvement of the quality of education and more equitable access to education and training; teaching and management staff; digital education; environmental education; international cooperation), i.e. whether and how the HEI defines them, what solutions it practices, what results it achieves - 5 x 15% = 75% of the evaluation.
c) presenting and justifying and defending the evaluations and conclusions contained, formulating recommendations = 15% of the mark.
The group prepares and takes overall responsibility for the task.
The size of the task groups should be fairly balanced.
The report, its preparation and presentation requires:
- learning the issues discussed in the lecture;
- the acquisition and use of source materials and data;
- the development of the material and the preparation of the content of the report;
- the written presentation of the report;
- ethical cooperation of students at each stage of work.
Only one study of the same higher education institution is allowed.
Participation in class and in the project is compulsory and is not a factor in the grade.
Bibliography
Monografie
Uniwersytet (w) sieci. Studia przypadków, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, ss. 344.
Raporty
Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2023 roku, https://stat.gov.pl
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2023/2024, https://stat.gov.pl
Global education monitoring report 2024, gender report: technology on her terms, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389406
Education at a Glance 2023, https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl/
Główny Urząd Statystyczny - Obszary tematyczne - https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/
Komisja Europejska
Edukacja, https://ec.europa.eu/info/education_pl
European Education Area, https://education.ec.europa.eu/
Polskie Towarzystwo Studiów Europejskich
Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne - Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, http://pte.org.pl/
UNESCO
Reports, https://en.unesco.org/gem-report/allreports
OECD
https://www.oecd.org/education
ENQA i ENQAR
https://www.enqa.eu/about-enqa/
https://www.eqar.eu/
Strony internetowe szkół wyższych państw europejskich
Term 2023L:
Monografie |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: