Antique traditions in Central Europe 3700-CS1-3-TAES
This course has not yet been described...
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge: students completing the course will be familiar with and understand
- issues related to the reception of antiquity
- the most important creators of European culture
- classical philosophy authors and their ideas
- the basic methods of interpreting a literary text and a textual historical source
- the relationships between cultural development and social change
Skills: students completing the course will be able to
-retrieve and interpret information using different sources, including Latin and Neo-Latin sources, literary and historical texts, anthropological sources
- interpret literary texts referencing the heritage of antiquity
- write and present a study on the reception of a work of ancient culture in later periods
- take part in discussions on cultural studies topics, including presenting logical argumentation and drawing critical conclusions
- present the results of their own analysis of a simple research problem in written and oral form
- autonomously identify the main theses of an oral presentation / written text in Polish and in a selected language of the Mediterranean area
- produce a written and oral presentation taking into account the different needs of their prospective audience, using basic digital tools and internet resources useful for this purpose
Social competences: students completing the course will be ready to
- be aware of the importance of ancient heritage in European culture
- understand the main challenges related to research on culture and inter-civilizational relations
- understand the importance of preserving the richness, integrity and awareness of Europe’s cultural heritage, including the individual traditions of the Mediterranean area
- take part actively in discussions in Polish and a selected Mediterranean language, respecting the views of their partners
- actively follow cultural events in Poland and the world
Bibliography
Antyk romantyków – model europejski i wariant polski. Rekonesans, pod red. M. Kalinowskiej i B. Paprockiej-Podlasiak, Toruń 2003.
Antyk oświeconych. Studia i rozprawy o miejscu starożytności w kulturze polskiej XVIII wieku, pod red. Tomasza Chachulskiego, Warszawa 2013.
Antyk w Polsce, cz. 2: Studia, pod red. J. Okonia i J. Starnawskiego, Łódź 1998.
The Classical Tradition, red. A. Grafton, G.W. Most, S. Settis, Harvard University Press 2010, hasła: Achilles, Cassandra, Cinema, Pornography, Odysseus.
Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. M. Korytowska, O. Płaszczewska, Kraków 2007.
J. Kroutvor, Europa Środkowa: anegdota i historia, przeł. J. Stachowski, Izabelin 1998.
A. Ładan, Historia, narracja, kreacja - "Boski Juliusz" i "Nazo poeta" Jacka Bocheńskiego, „Pamiętnik Literacki” 2012, z. 3.
H. Münkler, Mity Niemców, przeł. A. Kopacki, Warszawa 2013, rozdziały: Obyczajność zaścianka i „Rzymianie, zuchwałe plemię...”.
M. Perloff, Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej, przekł. M. Płaza, Wrocław 2018.
Dorota Samsonowicz-Kaczmarek, Po co łacina? Nauczanie języka łacińskiego w liceach warszawskich (2009–2016), „Meander” 2020, t. 75.
Siew Dionizosa. Inspiracje Grecji antycznej w teatrze i dramacie XX wieku w Europie Środkowej i Wschodniej. Rekonesans, pod red. J. Axera i Z. Osińskiego, Warszawa 1997.
T. Sinko, Antyk w literaturze polskiej. Prace komparatystyczne, wybór i prac. T. Bieńkowski, Warszawa 1988.
J. Smulski, Kostium historyczny w popaździernikowej prozie rozrachunkowej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Filologia Polska” 1997, t. 49, z. 315.
O. Śmiechowicz, Arystofanes w walonkach. Pożar wiśniowego sadu. Komedie Arystofanesa na scenach rosyjskich, „Meander” 2019, t. 74.
D. Sosnowska, Królowe PRL. Sceniczne wizerunki Ireny Eichlerówny, Niny Andrycz i Elżbiety Barszczewskiej jako modele kobiecości, Warszawa 2014.
W. Śmieja, Mit i muzyka w funkcji ekspresji "niewypowiadalnego" pożądania : o "Psyche" Jarosława Iwaszkiewicza, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 1.
Wiedza o kulturze, cz. III: Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. W. Dudzik i L. Kolankiewicz, Warszawa 1991.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: