The floor is lava - methods and topics of game studies 3700-AL-PL-qTM
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Bibliography
1. Aarseth Espen, Cybertext. Perspectives on ergodic literature, Johns Hopkins University Press, Baltimore 1997.
2. Aarseth Espen, Ontology, in: The Routledge companion to video game studies, eds. Mark J.P. Wolf, Bernard Perron, Routledge Taylor & Francis Group, New York, London 2016, s. 484–492.
3. Arjoranta Jonne, Real-time hermeneutics: meaning-making in ludonarrative digital games, University of Jyväskylä, Jyväskylä 2015.
4. Bogost Ian, Persuasive games. The expressive power of videogames, MIT Press, Cambridge, Mass 2010.
5. Bomba, R., Gry Komputerowe w Perspektywie Antropologii Codzienności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2016.
6. Burghardt, G. M., The Genesis of Animal Play Testing the Limits, MIT Press, Cambridge 2006.
7. Caillois, R., Gry i ludzie, przeł. A.Tatarkiewicz, M. Żurowska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.
8. Calleja Gordon, In-game. From immersion to incorporation, MIT Press, Cambridge 2011.
9. Chapman Adam, Digital games as history. How videogames represent the past and offer access to historical practice, Routledge, New York, London 2016.
10. Chapman Adam, Foka Anna, Westin Jonathan, Introduction: what is historical game stu- dies? „Rethinking History” 2017, vol. 21, no. 3, s. 358–371, https://doi.org/10.1080/136425 29.2016.1256638
11. Condis, Megan, Sorry, wrong apocalypse. Horizon: Zero Dawn, Heaven’s Vault and the eco- critical videogame, „Game Studies” 2020, vol. 20, no. 3, http://gamestudies.org/2003/articles/condis
12. Dovey, J., Kennedy, H. W., Kultura gier komputerowych, przeł. T. Macios, A. Oksiuta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
13. Dyer-Witheford Nick, Greig Peuter de, Gry imperium. Globalny kapitalizm i gry wideo, przeł. Adrian Zabielski, Krzysztof Abriszewski, Paweł Gąska, Wydawnictwo Nau- kowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019.
14. Egenfeldt-Nielsen Simon, Heide Smith Jonas, Pajares Tosca Susana, Understanding video games. The essential introduction, Routledge, New York, Abingdon, Oxon 2019.
15. Eskelinen Markku, Cybertext poetics. The critical landscape of new media literary theory, Continuum, London, New York 2012.
16. Farca Gerald, The concept of utopia in digital games, in: Playing Utopia. Futures in digital games, eds. Benjamin Beil, Gundolf S. Freyermuth, Hanns Christian Schmidt, Transcript Verlag, Bielefeld 2019, s. 99–148.
17. Fernández-Vara Clara, Introduction to game analysis, Routledge, New York, London 2015.
18. Flanagan Mary, Critical play. Radical game design, MIT Press, Cambridge, London 2013.
19. Frelik Paweł, The master’s digital tools. Cognitive capitalism and non-normative gaming practices, „Journal of Gaming & Virtual Worlds” 2016, vol. 8, no. 2, s. 163–176, https://doi.org/10.1386/jgvw.8.2.163_1
20. Frelik Paweł, Kultury wizualne science fiction, Universitas, Kraków 2017.
21. Galloway Alexander R., Gaming. Essays on algorithmic culture, University of Minnesota Press, Minneapolis 2006.
22. Gualeni Stefano, Vella Daniel, Virtual existentialism. Meaning and subjectivity in virtual worlds, Springer International Publishing AG, Cham 2020.
23. Harviainen Tuomas J., A hermeneutical approach to role-playing analysis, „International Journal of Role-Playing” 2009, vol. 1, no. 1, s. 66–78.
24. Huizinga, J., Homo ludens, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007.
25. Janik Justyna, Gra jako obiekt oporny: performatywny charakter relacji gracza i gry wideo, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2021.
26. Juul, J., A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players, MIT Press, Cambridge 2009.
27. Juul, J., Gra, gracz, świat: w poszukiwaniu sedna „growości”, przeł. M. Filiciak, [w:] Światy z pikseli antologia światów cyfrowych, M. Filiciak, Academica Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2010.
28. Juul, J., Sztuka przegrywania. Esej o bólu, jaki wywołują gry wideo, tłum. Paweł Schreiber, Michał Tabaczyński, Wydawnictwo: Fundacja Korporacja Ha!art, Kraków - Bydgoszcz 2016.
29. Klevjer Rune, ‘Enter the avatar’, in: The philosophy of computer games, eds. John Richard Sageng, Hallvard Fossheim, Tarjei Mandt Larsen, Springer Netherlands, Dordrecht 2012, s. 17–38.
30. Kłosiński Michał, Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja, immersja, utopia, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018.
31. Kłosiński Michał, Przygody cyfrowego tułacza. Interpretacje groznawcze, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2023.
32. Konzack Lars, Computer game criticism. A method for computer game analysis, in: Proceed- ings of Computer Games and Digital Cultures Conference, ed. Frans Mäyrä, Tampere University Press, Tampere 2002, s. 89–100.
33. Kubiński, P., Gry wideo Zarys poetyki, Universitas, Kraków 2016.
34. Maj Krzysztof M., Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Universitas, Kraków 2019.
35. Maj Krzysztof M., Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Universitas, Kraków 2015.
36. Majkowski Tomasz Z., Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
37. Mochocki Michał, Role-play as a heritage practice. Historical LARP, tabletop RPG and reenactment, Routledge, Abingdon, Oxon, New York 2021.
38. Mukherjee Souvik, Video games and storytelling. Reading games and playing books, Pal- grave Macmillan, Basingstoke, Hampshire, New York 2015.
39. Mukherjee Souvik, Videogames and postcolonialism. Empire plays back, Springer Inter- national Publishing, Cham 2017.
40. Murray Janet H., Hamlet on the holodeck. The future of narrative in cyberspace, The Free Press, New York, London 2016.
41. Prajzner Katarzyna, Czytanie interaktywnych obrazów. Gry komputerowe w perspektywie dynamicznej tekstualności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.
42. Żmuda Michał Dawid, Zgrywanie literatury, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2022.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: