Alternative History of Cinema 3700-AL-INNHK-QHU
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Bibliography
Literatura zalecana
Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku,
słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2010.
Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, przeł.
Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010
Chan Felicia, The international film festival and the making of a national cinema, „Screen”
2011, nr 2 (52), s. 253–260
Falicov Tamara, Migrating from South to North: The Role of Film Festivals in Funding and Shaping Global South Film and Video, [w:] G. Elmer, Ch. H. Davis, J. Marchessault, J. McCullough (red.). Locating Migrating Media, Lexington Books, Lanham 2012, s. 3–19.
Galt Rosalind, Schoonover Karl, Introduction: The Impurity of Art Cinema, [w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 3–30.
Golka Marian, Socjologia sztuki, Difin, Warszawa 2008
Gunning Tom, Jesteśmy tutaj i gdzie indziej. Magia sceniczna końca XIX wieku a pojawienie się (i zanikanie) wirtualnego obrazu jako korzenie kina, "Kultura popularna"; 2014; 3(37):6-17.
Hale Randall, Offering Tales They Want To Hear: Transnational European Film Funding as Neo-Orientalism,[w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 303–319.
Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał, Historia kina, tom 1-4, Kraków, Universitas.
Minkner Kamil, Brazylijskie cinema novo i inne kinematografie Ameryki Łacińskiej, w: Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015.
Nagib Lucia, Towards a positive definition of world cinema [w:] Song Hwee Lim (red.), Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film, Stephanie Dennison,, Wallflower Press, London & New York 2006, s. 30–37.
Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część pierwsza: bedeker oraz pogodne wołanie o historię teorii i historię historiografii, "EKRANy”nr 6/2013.,
Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część druga: rewidowanie rewizjonistów, „EKRANy” nr 1/2014.
Racięski Bolesław, Demony postępu : "Alucarda, córa ciemności"Juana Lópeza Moctezumy ,[w:]: Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk (red.), Poszukiwacze zaginionych znaczeń : perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 109–119
Shaefer Eric, "Bold! Daring! Shocking! True!": A History of Exploitation Films, 1919-1959, Duke University Press, 1999.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: