Iconosphere and postsecular heritage 3700-AL-IDP-qKR
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Bibliography
Literatura podstawowa:
• Morehshin Allahyari, Digital colonialism, dostępne online: https://morehshin.com/digital-colonialism-2016-2019/.
• Jean Baudrillard, Gwałt dokonany na obrazie, w: Baudrillard, Pakt jasności. O inteligencji Zła, przeł. Sławomir Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005, s. 75-86.
• Walter Benjamin, O pojęciu historii, przeł. Adam Lipszyc, w: Benjamin, Konstelacje. Wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, s. 311-323.
• Walter Benjamin, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005, s. 518-524.
• Walter Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej, w: Benjamin, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. Robert Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011, s. 25-51.
• Russell A. Berman, Written across Their Faces: Leni Riefenstahl, Ernst Jünger, and Fascist Modernism, w: Berman, Modern Culture and Critical Theory: Art, Politics, and the Legacy of the Frankfurt School, The University of Wisconsin Press, Madison 1989, s. 99-102.
• Piotr Bogalecki, Trwoga bez Boga? O możliwościach postsekularnej analizy tekstów kultury (casus Larsa von Triera), “Kultura Współczesna” 2012, 4, s. 142-155.
• Denis Byrne, Boskie znaczenia. Materialne dziedzictwo religijne w Azji w ujęciu postsekularnym, przeł. Adam Ostolski, w: Krytyczne studia nad dziedzictwem. Pojęcia, metody, teorie i perspektywy, red. Monika Stobiecka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023, s. 251-282.
• Ewelina Drzewiecka, Myśl postsekularna w badaniach slawistycznych. Próba spojrzenia, “Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis” 2014, 9 (1), s. 29-44.
• Iconoclash: Beyond the Image-Wars in Science, Religion and Art, red. Peter Weibel, Bruno Latour, MIT Press, Cambridge, Mass. 2002 (kilka tekstów z tomu).
• David Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. Ewa Klekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
• Mike King, Art and the Postsecular, “Journal of Visual Art Practice” 2005, 4 (1), s. 3-17.
• Bruno Latour, How to Be Iconophilic in Art, Science, and Religion?, w: Picturing Science, Producing Art, red. Caroline A. Jones, Peter Galison, Routledge 1998, s. 418-440.
• Lynn Meskell, Negative Heritage and Past Mastering in Archaeology, „Anthropological Quarterly” 2002, 75 (3), s. 557-574.
• W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Łukasz Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
• Łukasz Zaremba, Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze wizualnej, Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2018.
• Anna Zeidler-Janiszewska, O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych, “Dyskurs” 2006, nr 4, s. 150-159.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: