Fantazy by Juliusz Słowacki as a Theater Project. Workshops with Michał Zadara 3700-AL-FJSPT-qTM
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Assessment criteria
- Aktywność na zajęciach.
- Semestr kończy się ustnym kolokwium zaliczeniowym dotyczącym problematyki zajęć.
Bibliography
Literatura (wybór)
I.
J. Słowacki, Fantazy (różne edycje)
Sofokles, Trachinki (różne edycje)
II.
1. Z. Raszewski, Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, „Pamiętnik Literacki” 1959, z. 1-3.
2. M. Piwińska, Literatura romantyczna i szydercy, Warszawa 1973.
3. A. Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.
4. Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod red. D. Kosińskiego, Kraków 2007.
5. D. Kosiński, Polski teatr przemiany, Wrocław 2007.
6. Dramat polski. Interpretacje, cz.1: od wieku XVI do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, Gdańsk 2001 (tu m.in. J. Sieradzki, Nakrochmaleni („Fantazy” dziś czytany).
7. Słowacki teatralny, pod red. K. Kurka, Poznań 2006 ( tu m.in. D. Ratajczakowa, Akt romantycznej kreacji. Teatralne i dramatyczne w „Fantazym”; M. Delaperrière, „Fantazy” i „Fantasio”, czyli jak zdemaskować pozór?) .
8. E. Łubieniewska, Fantazy Juliusza Słowackiego czyli komedia na opak wywrócona, Wrocław 1985.
9. A. Kowalczykowa, Widmo bankructwa i harda hrabianka, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak i M. Gumkowski, Warszawa 1996.
10. E. Kiślak, Car – trup i Król – Duch. Rosja w twórczości Słowackiego, Warszawa 1991.
11. W. Szturc, Ironia romantyczna, Warszawa 1992.
12. W. Szturc, „Nowa Dejanira” Słowackiego: repliki i resemantyzacje, w: Inspiracje Grecji antycznej w dramacie doby romantyzmu. Rekonesans, red. M. Kalinowska, Toruń 2001.
13. M. Żmigrodzka, Etos ironii romantycznej - po polsku, w: tejże, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, pod red. M. Kalinowskiej i E. Kiślak, Warszawa 2002.
14. W. Szturc, „Dziadów” Adama Mickiewicza część trzecia – misterium wskrzeszenia nadziei, „Przegląd Humanistyczny” 1986, nr 3-4.
15. A. Ziołowicz, „Misteria polskie”. Z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1996.
16. Dziady Adama Mickiewicza: poemat – adaptacje –tradycje, pod red. B. Doparta, Kraków 1999.
17. J. Timoszewicz, Dziady w inscenizacji Leona Schillera. Partytura i jej wykonanie, Warszawa 1970.
18. Dziady od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego, pod red. T. Kornasia i G. Niziołka, Kraków 1999.
19. M. Zadara, Wyspiański nic nie powiedział, w: Wyspiański badany teatrem, red. B. Guczalska, O. Katafiasz, Kraków 2008.
20. Stare i nowe w teatrze, red. E. Gawłowska, Kraków 2009.
21. Michał Zadara, „Notatnik Teatralny” Wrocław 2016.
22. J. Walaszek, Konrad Swinarski i jego krakowskie inscenizacje, Warszawa 1991.
23. M. Prussak, Niezrealizowany film Konrada Swinarskiego, „Teatr” 2010, nr 7-8.
24. K. Swinarski, Szkice do Fantazego, „Pamiętnik Teatralny” 1979, z. 1.
25. B. Frankowska, »Fantazy« w Starym Teatrze, [w:] Krytycy o Swinarskim, wybór M. K. Gliwa, Katowice 2001.
26. B. Swinarska, K. Swinarski, Scenariusz filmu „Fantazy” na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego, oprac. M. Prussak, J. Suchocka, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2010, maszynopis w Bibliotece IBL PAN.
27. I. Sławińska, Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988.
28. A. Ubersfeld, Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa 2002.
29. J. Tischner, Filozofia dramatu (wiele wydań).
30. J. Ławski, Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005.
31. B. Snyder, Save the Cat: The Last Book on Screenwriting You’ll Ever Need (różne edycje).
32. M. Hauge, Writing Screenplays that Sell (różne edycje).
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: