- Barth, F. (2004). Grupy i granice etniczne. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dołowy-Rybińska, N. (2017). „Nikt za nas tego nie zrobi”. Praktyki językowe i kulturowe młodych aktywistów mniejszości językowych Europy. Toruń: Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Hajduk-Nijakowska J. (2016). Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Uniwersytet Opolski.
- Hammersley, M, Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
- Król, T. (2021). Relikt niemieckiego prastroju czy staropolska nałęcz? Wilamowska drymła w kontekście etnocentrycznych tekstów polskich i niemieckich badaczy. Zeszyty Łużyckie, 55, 143–169.
-Krzyszpień, J. (2008). Jak nie pisać o stroju cieszyńskim: refleksje na temat monografii, Etnografia Polska, Tom 52, Numer 1/2, 43-72
- Kubica-Heller, G. (2008). Milczenie i dominacja. Przemilczenia międzykulturowe w perspektywie socjologicznej i antropologicznej. W: J. Goszczyńska, G. Szwat-Gyłybowa (red.) Przemilczenia w relacjach międzykulturowych. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 95–109.
- Kubica G. (2011): Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza, fotografia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Kubica, G. (2018). Moja ślónsko rzecz. Szkic autoetnograficzny. Socjolingwistyka XXXII, 39-59.
- Kubica G. (2020). Międzywojenna polska etnografia zaangażowana w debatę publiczną a dyskurs nacjonalistyczny. Studia socjologiczne 3 (238), 135–159
-Libera, Z., Robotycki, Cz. (2001). Wilamowice i okolice w ludowej wyobraźni. W: A. Barciak (red.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy. Wilamowice: Urząd Gminy Wilamowice, 371– 399.
- Michna, E. (2019). Emancypacja śląszczyzny w kontekście „starych” i „nowych” ideologii językowych. Postscriptum polonistyczne 1 (23), 57-76.
- Nijakowski, L. M. (2009). Kiedy krwawa plama staje się białą. Polityka pamięci związana z masakrami XX wieku. W: A. Szpociński (red.) Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 167–191.
- Nijakowski, L. (2013). Rozkosz zemsty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Olko, J. (2018). Acting in and through the heritage language: Collaborative strategies for research, empowerment, and reconnecting with the past. Col-laborative Anthropologies, 11(1), 48–88.
- Olko J., & Sallabank, J. (2021). (Eds.). Revitalizing Endangered Languages. Cambridge: Cambridge University Press
- Ostolski A. (2007). Spiskowcy i gorszyciele. Judaizowanie gejów w polskim dyskursie prawicowym. W: M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.) Jak się dzielimy i co nas łączy? : przemiany wartości i więzi we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Nomos, Warszawa: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, 156–178.
-Rauszer, M. (2015). Naród kontra lewactwo. Polityczne kategoryzacje rzeczywistości w folklorze internetowym. Sprawy narodowościowe, Sprawy narodowościowe 45, 37-55.
-Znaniecki, F. (1990). Współczesne narody. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.