Japanese History 3600-7-JA1-HJ1
The main thread of this lecture is the political history of Japan, from the prehistory till the end of WW II. We are going to present cultural causes of rising and falling of political systems, to show their characteristics, and influence on the political/cultural shape Japan. The lecture will be given in the chronological order.
The main problems will be:
- a way to the creation of a unified Japanese state; the process of rise and fall of the emperor system; the role of aristocracy in the state (periods: jōmon 11,000 years ago till 300 B.C.; yayoi 4th century B.C. till 3rd century; kofun 3rd – 8th centuries; Nara 710-194 and Heian 794-1192).
- the rise of warrior class; the rule of samurais – the rise and fall; cross-cultural relations and Japanese identity (periods: Kamakura 1192-1333; Muromachi 1333-1573; Azuchi-Momoyama 1573-1603; Edo 1603-1868).
- the restoration of Imperial rule; Emperor Meiji; collapse of feudalism; modern constitutional monarchy; Japan as a new superpower; Taishō democracy; Japanese nationalism; Japan’s foregn policy; the origin and developments of the Asia-Pacific war. (periods: Meiji 1868-1912; Taishō 1912-1926 and a part of Shōwa (1926-1989) till the end of Asia and Pacific War).
Term 2023Z:
The main thread of this lecture is the political history of Japan, from the prehistory till the end of WW II. We are going to present cultural causes of rising and falling of political systems, to show their characteristics, and influence on the political/cultural shape Japan. The lecture will be given in the chronological order. |
Term 2024Z:
The main thread of this lecture is the political history of Japan, from the prehistory till 1853. We are going to present cultural causes of rising and falling of political systems, to show their characteristics, and influence on the political/cultural shape of Japan. The lecture will be given in the chronological order. |
Prerequisites (description)
Course coordinators
Term 2024Z: | Term 2023Z: |
Type of course
Mode
Learning outcomes
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych do rozumienia wybranych aspektów kultury w dziedzinie historii Japonii [K_W04];
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Japonii [K_W06];
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Japonii w zakresie środowiska naturalnego sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej [K_W09];
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Japonii [K_W10];
- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej sytuacji Japonii [K_W11];
- ma świadomość różnorodności językowej japońskiego obszaru kulturowego i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14];
- zna i rozumie podstawowe metody interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad historią Japonii [K_W18];
Umiejętności:
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu [K_U02];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Japonii do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04];
- potrafi prawidłowo usytuować Japonię w kontekście uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego [K_U05];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Japonii w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09];
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki historycznej Japonii w języku polskim lub obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej [K_U21].
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04];
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05];
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
- ma świadomość znaczenia kultury Japonii w kulturze światowej [K_K07];
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny cywilizacyjnej Japonii [K_K08];
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Japonii, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09]
KNOWLEDGE
- has basic knowledge in the range of theory of humanities necessary to understand chosen cultural aspects in history of Japan [K_W04];
- has detailed and organized knowledge of history of Japan [K_W06];
- has detailed and organized knowledge of socio-cultural issues in Japan within the scope of natural environment and ethnic, demographic and political situation [K_W09];
- can name and characterize basic cultural phenomena of Japan
[K_W10];
- has organized knowledge of natural, geopolitical and economic environment and their importance for the historical situation of Japan [K_W11];
- is aware of the linguistic variety in Japanese culture and its influence on the cultural and political situation of the world [K_W14]
- knows and understands basic analysis and interpretation methods of various products of culture characteristic of chosen theories and schools of research within the scope of history [K_W18];
SKILLS
- can indicate sources of cultural differences between the countries of the Orient [K_U02];
- can use the knowledge of history of Japan to analyze and interpret events taking place in the modern world [K_U04];
- can appropriately place Japan in the context of circumstances pertinent to natural, geopolitical and economic environment [K_U05];
- can use the knowledge of socio-cultural issues of Japan in typical professional situations [K_U09];
- has a skill in presenting detailed aspects within the scope of cultural issues of Japan in Polish and other foreign language taking into consideration the intellectual tradition of Japan [K_U21].
SOCIAL COMPETENCES
- understands the need to learn all one’s life [K_K01];
- can set appropriate goals and ways to achieve them in the context of academic, professional and social activity [K_K04];
- has awareness of the cultural distinctness and its religious, philosophical, traditional and historical roots and its significance for understanding modern world [K_K05];
- sees the need of dialogue between cultures [K_K06];
- is aware of significance the culture of Japan has for the culture of the world [K_K07];
- acts in aid of sharing and promoting cultural heritage of Japan [K_K08];
- perceives the positive socio-cultural values of Japan and possibility to use them in own personal development and effective intercultural communication [K_K09];
Assessment criteria
- written exam (after the semester)
- attendance control
- 2 unexcused absences available
Practical placement
n/a
Bibliography
The Cambridge History of Japan, vol. I-VII, Cambridge 1988-1999
M. Kanert, Starożytna Japonia (Ancient Japan), WUJ, Kraków 2006
E. Pałasz-Rutkowska, K. Starecka, Japonia, Warszawa 200
C. Totman, Historia Japonii (History of Japan), Krakow 2010
J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984
P. Varley, Kultura japońska (Japanese Culture), Kraków 2006
J. W. Hall, Japonia (Japan), Warszawa 1979
J. Mendyk, Toyotomi Hideyoshi (1537-1598), ed. E. Pałasz-Rutkowska, TRIO, Warszawa 2009
J. Tubielewicz, Od mitu do historii (From a myth to the history), TRIO, Warszawa 2006
S. Turnbull, Samuraje (Samurai), Arkady, Warszawa 2007
and others
Term 2023Z:
The Cambridge History of Japan, vol. I-VII, Cambridge 1988-1999 and several publications in Polish and English to choose from |
Term 2024Z:
The Cambridge History of Japan, vol. I-VII, Cambridge 1988-1999 |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: