Language and Culture of India 3600-7-IN4-JKIH(Z)
In the case of modern languages (Bengali / Hindi / Tamil) classes include:
- Practicing conversational skills at the advanced level;
- Oral exercises;
- Answering the questions and asking questions by students;
- Reading and discussing literary and press texts;
- listening comprehension exercises (live speech, dictation, audio-video);
- excersises that help to deepen the knowledge of the culture of India.
In the case of Sanskrit classes include reading of original texts at the advanced level and their recitation.
Term 2023Z:
In the case of modern languages (Bengali / Hindi / Tamil) classes include: |
Prerequisites (description)
Course coordinators
Type of course
foreign languages
Mode
Learning outcomes
K_W02
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W04
ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_W07
zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) wybranych krajów Azji Południowej
K_W08
ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Azji Południowej
K_W09
ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_W10
ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych w Azji Południowej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U03
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_U04
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U05
potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
K_U06
potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranego regionu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U08
potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09
umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U11
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej Azji Południowej
K_U12
potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Azji Południowej
K_U13
potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury sanskryckiej lub literatury/piśmiennictwa w języku bengalskim/hindi/tamilskim
K_U15
posługuje się językiem indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) na poziomie zaawansowanym
K_U16
potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować werbalnie i pośredniczyć w komunikacji i negocjacjach w wybranym społeczno-kulturowym kontekście Azji Południowej
K_U17
potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski), odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł
K_U18
posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Indii w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_U19
posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_U21
potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K02
potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K03
potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K05
jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06
ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K08
rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji Południowej
K_K09
dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji Południowej, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
K_K10
aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Azji Południowej
K_K11
aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Azji Południowej
K_K12
potrafi wykorzystać kompetencje językowe i kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju
= = =
K_W02
has extended knowledge of particular problems pertaining to the cultures of the Orient or Africa (within the scope of culture and literature or language or philosophy and religion or history and socio-political issues) in a comparative perspective
K_W04
has extended and deepened knowledge of a chosen Indian/South Asian language (Bengali/Hindi/Sanskrit/Tamil)
K_W07
knows and understands the local academic tradition (methods of analysis, interpretation and evaluation) in the context of South Asia
K_W08
demonstrates good grasp of contemporary cultural life of South Asia
K_W09
has genuine knowledge of rules of communication, writing, reading in a chosen Indian/South Asian language (Bengali/Hindi/Sanskrit/Tamil)
K_W10
has wide and profound knowledge of the structures and social relations as well as socio-cultural behaviours of South Asia in the scope conditioning professional social and intercultural verbal communication
K_U01
can search for, analyze, evaluate and use information from different sources and can form critical judgement on its basis
K_U02
can indicate sources of cultural differences between the countries of South Asia, also on the basis of source materials
K_U03
can acquire knowledge independently and enhance research skills as well as develop abilities to build a professional career
K_U04
can use the knowledge in the field of Oriental studies to expand knowledge of humanities
K_U05
can use the knowledge in the field of Oriental studies to solve problems relating to cultural differences in professional situations
K_U06
can use the terminology from the domain of philosophy and religion of South Asia to analyze and interpret religious phenomena, ethical motives and human behaviours, as well as cultural differences
K_U08
can read, analyze and interpret advanced literary texts and other works of culture (film, press, social writing) of South Asia and appropriately place them in their cultural context
K_U09
can compare and thoroughly analyze interrelations between chosen literary texts and other works of culture (film, press, social writing) of South Asia and the issues within the scope of tradition and modern times
K_U11
can analyze most important phenomena in the area of history, socio-political, linguistic or cultural situation of South Asia
K_U12
can evaluate, select and explain most important products of contemporary culture in South Asia
K_U13
can select and translate into Polish most valuable Sanskrit literary works or most valuable literary works/writings in Bengali/Hindi/Tamil
K_U15
has a good command of an Indian/South Asian language (Bengali/Hindi/Sanskrit/Tamil) at the advanced level
K_U16
can behave in a professional way, react verbally and mediate in communication and negotiations in a chosen socio-cultural context of South Asia
K_U17
can choose and formulate a subject of an MA thesis, select and find sources in a chosen Indian/South Asian language (Bengali/Hindi/Sanskrit/Tamil), make references to a range of theoretical approaches and other sources
K_U18
has superior skill at presenting detailed aspects within the scope of cultural issues of South Asia in Polish and in a chosen Indian/South Asian language (Bengali/Hindi/Sanskrit/Tamil) taking into consideration the intellectual tradition of South Asia
K_U19
has superior skill at formulating own opinions and conclusions in writing and in speech both in Polish and in a chosen Indian/South Asian language (Bengali/Hindi/Sanskrit/Tamil)
K_U21
can expertly use advanced electronic and internet tools in Polish and in a chosen Indian/South Asian language (Bengali/Hindi/Sanskrit/Tamil)
K_K01
understands the need to learn all one’s life, can inspire and organize other people’s process of learning
K_K02
can actively cooperate and work in a group as well as forge relationships and build social relations
K_K03
can actively establish relations and cooperate with representatives of other cultures
K_K05
is open to new ideas and trends as well as cultural diversity
K_K06
has awareness of the differences stemming from cultural, religious and philosophical variety and their influence on shaping social and political attitudes as well as economic processes
K_K08
understands and appreciates the value of tradition and cultural heritage of one’s own country and of South Asia
K_K09
can see the need to enrich one’s own tradition by adding positive philosophical, social and cultural values of South Asia, treats cultural synergy as an added value
K_K10
actively acts in aid of mutual understanding and effective intercultural communication, cultural and economic cooperation, domestic contacts and ones in South Asia
K_K11
actively acts in aid of sharing and promoting cultural heritage and most important products of contemporary culture in South Asia
K_K12
can use linguistic and cultural competences in professional situations such as aid programmes, government programmes, immigration problems, national security issues.
Assessment criteria
- attendance control. Maximum three classes missed per semester without sick leave or other justification, more absences will result in inadmissibility for credit.
- continuous assessment (continuous preparation for the class and active participation during classes)
- term assessment prepared jointly by all block instructors
Practical placement
N/A
Bibliography
Selected by the teacher depending on language group
Term 2023Z:
D. Stasik: Podręcznik języka hindi, cz. I, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008 (IV wydanie). |
Notes
Term 2023Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: