Conflict - Discrimination - Hate Speech 3500-JIS-KDMN
The course aims to demonstrate the impact communication processes have on creating, directing and extinguishing social conflict. Selected case studies will be used to explain the basic mechanisms of social mobilization/demobilization and show how discourse can take the form of social action used to reproduce power and dominance.
Modern sociological theories will be used as a framework for developing in-depth understanding of each case study.
Type of course
Course coordinators
Assessment criteria
Course completion requirements: Attendance is the main condition for passing the course (students are allowed to miss two classes including absence due to illness backed by a doctor's note; all additional absences will need to be made up during meetings with the lecturer, during which students will need to prove that they have familiarised themselves with the required reading for the classes that they missed). Missing seven classes will result in failing the course.
Final grade components:
• Giving a presentation on a selected piece of reading material – 25%
• Taking active part in discussions – 25%
• Oral examination – 50%
Bibliography
R. Wodak. M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, przeł. D. Przepiórkowska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011. M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.), Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa 2017. Ch. Mouffe, Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie, przeł. B. Szelewa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010. A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008. K. Woniak, The German Occupation of Poland in German and Polish History Schoolbooks, w: A. Wolff-Powęska, P. Forecki (red.), World War II and Two Occupations: Dilemmas of Polish Memory, przeł. M. Skowrońska, B. Zahorjanova, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2016, s. 169-189. R. Wodak, R. de Cillia, M. Reisigl, K. Liebhart, The Discursive Construction of National Identity, tłum. A. Hirsch, R. Mitten, Edinburgh University Press, Edinburgh 2003. G. Motyka, Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”. Konflikt polsko-ukraiński 1943–1947, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011. P. Bourdieu, Language and Symbolic Power, przeł. G. Raymond, M. Adamson, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1991. T.A. van Dijk, Communicating Racism. Ethnic Prejudice in Thought and Talk, Newbury Park 1987. P. Glick, Jagnięta ofiarne w wilczym przebraniu. Zawistne uprzedzenia, ideologia i czynienie z Żydów kozłów ofiarnych, przeł. A. Czarna, w: L.S. Newman, R. Erber (red.), Zrozumieć Zagładę. Społeczna psychologia Holokaustu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 103-130. R. Collins, Violence. A Micro-Sociological Theory, Princeton University Press, Princeton, Oxford 2008. D. Barrett (red.), Dzieci wojny narkotykowej. O wpływie polityki antynarkotykowej na młodych, przeł. D. Dymińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013. C. Card, Rape as a Weapon of War, “Hypatia”, Special Issue: “Women and Violence” 1996, Vol. 11, No. 4, s. 5–18. S.L. Russell-Brown, Rape as an Act of Genocide, „Berkeley Journal of International Law” 2003, Vol. 21, nr 2, s. 350-374. O. McDoom, War and Genocide in Africa's Great Lakes Region since Independence, w: D. Bloxham, A.D. Moses (red.), The Oxford Handbook of Genocide Studies, Oxford University Press, Oxford 2010, s. 550-575. L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, przeł. E. Domańska, Wydawnictwa Poznańskie, Poznań 2008. L. Davidson, Cultural Genocide, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey, London 2012. A. Woolford, J. Benvenuto, Canada and colonial genocide, „Journal of Genocide Research” 2015, 17:4, s. 373-390.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: