Conversation Analysis 3500-JIS-AKon
The class aims at providing students with tools that allow them to analyze oral interaction. On the basis of authentic examples of oral interaction the following topics will be discussed:
1. transcription conventions (turn-taking, pauses and hesitations, rhythm, intonation, voice, gestures, discourse markers);
2. the organization of an utterance, taking the floor;
3. overall structure of conversation: beginning a conversation, the corpus, closing a conversation;
4. the structure of conversation: adjacency pairs; topical cohesion;
5. politeness (the concept of 'face' and 'territory', positive and negative politeness);
6. formulaic speech, rituals;
7. intercultural approaches: breakdown of communication resulting from misunderstandings and cultural differences;
8. disagreement in oral interaction.
During the class audio- and video materials will be used.
STUDENT WORKLOAD:
classes - 30 h.
preparation for classes and further reading - 40 h.
preparation for the final test - 5 h.
Total - 75 h. (3 ECTS).
Course coordinators
Learning outcomes
Upon the course completion student:
K_W01
has an in-depth knowledge of the theoretical and empirical tenants of linguistics, discourse analysis and social semiotics;
K_W02
has an in-depth knowledge of the linguistic aspects of public, intercultural and specialised communication;
K_W07
knows advanced methods of linguistics, discourse analysis and social semiotics which enable him/her to identify, analyse and interpret phenomena of culture, communication and social discourses;
K_U01
can, using a variety ofresources, search, select,analyze, evaluateandintegrate the data related to the language, the micro-context of communication and social/cultural macro-context in terms ofthe phenomenaanalyzed inthe groupresearch project;
K2_U08
can analyse critically the language of public debates (e.g., political and journalistic) from the perspective of persuasive and manipulative strategies used in them;
K2_U15
can identify and analyse discourses that serve to create and neutralise conflicts.
Assessment criteria
The pre-condition for obtaining a passing grade is attendance. Two unjustified absences per semester are allowed.
Method:
Passing grade based on a written test containing open questions and involving the analysis of oral interaction.
Criteria:
The following aspects will be assessed: knowledge of the concepts and terms introduced in the classes (40 p.), the ability to correctly use them for analysis of oral interaction (40 p.), in-depth analysis (10 p.), consistency and linguistic correctness of the written expression (10 p.).
GRADING SCALE:
100% – 91% bdb
90% – 81% db +
80% – 71% db
70% – 61% dst +
60% – 50% dst
Bibliography
ANTAS Jolanta (2006). “Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli”. W. E. Tabakowska (red.), Ikoniczność znaku. Kraków, Universitas, str. 181-212.
EKMAN Paul, FRIESEN Wallace V. (1969). „The Repertoire of Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage, and Coding”. Semiotica, 1 (1): 49-98.
FREI Robert (2012). “Analiza konwersacyjna – zarys metody”. Via Communicandi. Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej, 1: 35-51.
GEMBALCZYK Sonia (2017). „Elementy organizacji przestrzeni w komunikacji urzędnika z klientem”, w: Język a komunikacja. Style komunikacyjne, A. Knapik, A. Misior-Mroczkowska, P. Chruszczewski, W. Chłopicki (red.), Kraków, Tertium, str. 39-48.
GOFFMAN Erving (2006). Rytuał interakcyjny. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: PWN.
HALL T. E. (2003). Ukryty wymiar. Przełożył Tadeusz Hołówka. Warszawa: MUZA.
KERBRAT-ORECCHIONI Catherine (1994). Les interactions verbales III, Paris: Armand Colin.
KERBRAT-ORECCHIONI Catherine (1997). “A multilevel approach in the study of talk-in-interaction”. Pragmatics 7 (1): 1-20.
LIDDICOAT Antony (2011). An Introduction do Conversation Analysis, second edition. London, New York : Continuum.
NĘCKI Zbigniew (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków-Kluczbork: Antykwa.
RANCEW-SIKORA Dorota (2007). Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.
RANCEW-SIKORA Dorota (2015). „Opowiadanie w społecznym układzie stołu. Analiza konwersacyjna spotkań rodzinnych“. Studia Humanistyczne AGH 14/1: 25-43.
RUTKOWSKI Mariusz (2015). „Elementy formalne i nieformalne w rozmowach urzędowych”. Socjolingwistyka 29: 135-148.
SZKUTA Katarzyna (2009). “”Cześć, chłopaku!” Rytualne aspekty okazywania zaangażowania w rozmowę w audycji radiowej”. Przegląd Socjologii Jakościowej 5/2: 23-40.
ZAŁAZIŃSKA Aneta (2013). „Niewerbalne znaki sporu – gesty i inne zachowania towarzyszące mowie jako semiotyczne elementy konstytuujące i wyrażające spór”. Forum Artis Rhetoricae 1: 34-53.
ŻUREK Anna (2008). „Teorie grzeczności językowej”. Kształcenie Językowe 7 (17): 33-43.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: