Creative rehabilitation in local environment 3401-PR1-SP-WR-TRSLz
The course is intended to familiarize a student with basic concepts and terms from the area of creative rehabilitation, culture techniques abd art therapy. The student acquires knowledge about the category and theory of creativity and creativity in selected psychological conceptions. The student familiarizes with psychological advantages of rehabilitation through art. The course prepares the student to indicate similarities and differences between creative rehabilitation and culture techniques and art therapy. Furthermore, the student gets to know the methods of rehabilitation culture techniques, creative rehabilitation, art therapy and examples of programs from the field of creative rehabilitation pursed in local environment. The course prepares to make critical analysis of rehabilitation through art and to study and accomplish selected projects related to creative rehabilitation and art therapy.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course the student:
Knowledge sphere (K_W10, K_W16)
EK1 –has ordered and interdisciplinary knowledge about the forms and methods of culture techniques, art therapy and creative resocialization
EK 2- hasbasic knowledge of the procedures for structuring, implementing and evaluating projects in the scope of creative resocialization
Skills sphere (K_U05, K_U08)
EK1 – in a basic scope, is able to use knowledge from many disciplines to evaluate the effectiveness and costs of various initiatives as well as strategies and methods from creative rehabilitation.
EK2 – can use interdisciplinary knowledge to formulate their own project and use modern technologies when using methods and forms of creative rehabilitation.
Social competences sphere (K_K01, K_K04)
EK1 - is conscious of the importance of interdisciplinary knowledge and professional skills and understands the need for their continuous development
EK2 - can interact and work in a group in various social roles
Assessment criteria
Passing conditions for the course:
- Attendance
- active participation in classes (reading scientific texts, participation in discussions, exercises, projects)
- project preparation and implementation
- passing all written tests and written colloquium
The final grade consists of:
- written colloquium - max 50 points
- written tests - max 5 points
- active participation during classes - max 30 points
- project preparation - max. 15 points
Scoring system - the maximum number of points you can score is 100
100-95 –grade 5.0; 94-84 - grade 4.5; 83-73 - grade 4.0; 72-62 - grade 3.5; 61-52 - grade 3.0; 51 and below - grade 2.0
EK verification methods:
- EK KNOWLEDGE: written tests, written colloquium
- EK SKILLS AND COMPETENCES: continuous assessment, project preparation.
Bibliography
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce 2011
Jaworska A., Resocjalizacja przez twórczość, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010
Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, Artykuły naukowe Vol. 11, 2016, No 3(41)
Kowalski S., Mózg artystyczny, Muzyka dla mózgu, w: Kowalski S., Mózg, rozwiń swój potencjał, Warszawa 2017
Kupiec H., Edukacyjno-wychowawcze aspekty warsztatów fotograficznych w ocenie nieletnich uczestniczek, w: Resocjalizacja Polska, nr 3, 2012
Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, nr 2, 2011
Marczak M., red., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009
Piotrowski P., Działania artystyczne w więzieniu: konteksty, funkcje i przykłady zastosowań, Resocjalizacja Polska nr 4, 2013
Rudowski T., Arteterapia, inspiracje i wartości, Warszawa 2014,
Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę, Warszawa 2013
Rudowski T., Pytania i odpowiedzi dla potrzeb edukacji plastycznej i arteterapii w resocjalizacji niedostosowanych społecznie, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji, Warszawa 2013
Zbiciak A., Warsztaty artystyczne – edukacja osób pozbawionych wolności poprzez kreacje artystyczną z elementami arteterapii w: M.Marczak, K.Nawrocka, Reintegracja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne przy wsparciu potencjału społeczności lokalnej, Lublin 2018
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: