Galician literature 3305-LG-01
A través de textos de diferentes autores, imágenes, audios y vídeos realizaremos una aproximación a la literatura gallega. Nos centraremos sobre todo en sus principales etapas, corrientes y movimientos así como en los problemas relacionados con su periodización; procurando ofrecer al alumnado las claves a través de las cuales pueda analizar el singular desarrollo cronológico de la literatura gallega. Asimismo, se proporcionarán materiales adicionales a los alumnos que muestren un gran interés por algún tema en particular y los contenidos de la asignatura podrán ser ligeramente modificados atendiendo a sus necesidades o inquietudes.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
CONOCIMIENTOS:
K_W02: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii)
K_W03: zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania
K_W08: ma podstawową wiedzę z zakresu historii kultury Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
K_W10: ma podstawową wiedzę o miejscu iberystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W17: ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Półwyspu Iberyjskiego, Ameryki Łacińskiej i Polski
CAPACIDADES:
K_U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U05: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
COMPETENCIAS:
K_K01: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K06: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata
K_K07: potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form
K_K08: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
Assessment criteria
El método de evaluación de esta asignatura será mixto:
Asistencia (20%)
Participación y trabajo en clase (20%)
Presentación sobre un tema relacionado con algún aspecto literatura gallega (60%)
La ausencia a 5 sesiones sin causa justificada supondrá la pérdida de este 20% reservado a la asistencia. La participación y el trabajo en clase se valorará a través del interés mostrado en debates, comentarios, respuestas, etc. La presentación del trabajo final consistirá en una exposición oral de aproximadamente 20 minutos sobre algún contenido visto en clase o de interés general para la asignatura.
Estos criterios podrán ser ligeramente modificados en función de determinadas circunstancias.
Practical placement
-
Bibliography
Vencello. Lingua e cultura galegas para estudantes de fóra de Galicia. Ensino secundario e adultos. A Coruña: Xunta de Galicia.
Aula de literatura. [http://auladeliteratura.blogaliza.org/seculo-xx/]
Vilavedra, Dolores. Historia da literatura galega. 1999. Vigo: Galaxia.
Este listado de lecturas podrá modificarse en función de las necesidades e intereses de los estudiantes.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: