Gender stuid 3305-GS-U
Analiza przecięcia między gender a studiami literackimi zostanie przedstawiona poprzez omówienie następujących szerokich zagadnień:
– Wprowadzenie: feminizm i literatura
– Wojny kanonów: dlaczego nie było wielkich pisarek?
– One (nie) są pisarkami: paradygmat równości
– L’écriture féminine i postulowanie różnicy
– Czy autorka umarła?: kobiecość i autorstwo
– Implozja kobiecego podmiotu: postulaty intersekcjonalności
– Twórczość queer: poza gender
|
Term 2025L:
None |
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge
Upon completion of the course, the student will have acquired a foundational understanding of the terminology and methodology relevant to the study of contemporary Hispanic literature with a gender perspective.
Skills
Upon completion of the course, the student will be capable of conducting critical assessments and evaluations of literary phenomena, as well as performing independent analyses and interpretations of cultural texts in Spanish with a gender perspective (K_U01, K_U02; K_U03). Using the knowledge and analytical tools acquired, the student will be able to present arguments and draw conclusions in a coherent and logical manner, addressing both the aesthetic-formal and thematic dimensions of the work, in both oral and written forms (K_U05, K_U06).
Social Competences
Upon completion of the course, the student will: demonstrate an understanding of the need for continuous self-education and personal development (K_K01); and show an active interest in current processes and phenomena occurring within Spanish society and the artistic sphere (K_K03, K_K04).
Assessment criteria
Spełnienie wymogów dotyczących lektury obowiązkowej (10%)
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach (20%)
Zaliczenie końcowe: krótki esej na temat związany z sylabusem oraz jego prezentacja na zajęciach (70%)
Studentom przysługuje maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Po przekroczeniu tego limitu student jest zobowiązany skontaktować się z prowadzącym w celu ustalenia odpowiedniej formy nadrobienia opuszczonych treści. Może to obejmować wygłoszenie dodatkowej prezentacji lub przygotowanie uzupełniającej analizy wybranego tekstu.
Studenci, którzy opuszczą więcej niż 50% zaplanowanych zajęć, nie będą kwalifikować się do zaliczenia i otrzymają ocenę nieklasyfikowany (NC).
Korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy końcowej będzie dozwolone wyłącznie w zadaniach, które nie wpływają na ostateczną treść eseju, który musi przedstawiać oryginalne idee. AI może być wykorzystywana do korekty tekstu lub do wstępnych badań na początkowych etapach pisania. W żadnym momencie nie może zastąpić lektury źródeł akademickich.
Eseje, w których wykorzystano sztuczną inteligencję, muszą zawierać osobny dokument z dokładnym wyjaśnieniem, w jaki sposób została ona użyta.
Bibliography
Literatura teoretyczna
Balleteros, Isolina. 1994 Escritura femenina y discurso autobiográfico en la nueva novela española. Nueva York: Peter Lang Publishing.
Carbonell, Neus y Torras, Meri, eds. Feminismos literarios. Madrid: Arco Libros, 1999.
Culler, Jonathan. 1986 “Reading as a Woman”. En On Deconstruction. Theory and Criticism after Structuralism. Ithaca: Cornell University Press, 43-64.
de Laurentis, Teresa, ed. 1986. Feminist Studies / Critical Studies. Londres: Macmillan Press.
Díaz-Diocaretz, Myriam e Iris M. Zavala, eds. 1993. Teoría feminista: discursos y diferencia. Barcelona: Anthropos
Humm, Maggie, ed. 1994 A Readers Guide to Contemporary Feminist Literary Criticism, Londres: Routledge.
Felski, Rita. 2003. Literature after Feminism. Chicago y Londres: University of Chicago Press.
Gallego Cuiñas, Ana María, ed. 2021. Novísimas. Las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI. Iberoamericana Vervuert.
Pérez Fontdevila, Aina y Meri Torras, eds., 2019. ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, Barcelona: Icaria.
Moi, Toril. 1988. Teoría literaria feminista. Trad., Amaia Bárcena. Madrid: Cátedra
Moi, Toril. 2008 “I Am Not a Woman Writer: About Women, Literature and Feminist Theory Today”. Feminist Theory. 9, 3, 259–271.
Navas Ocaña,, Isabel. 2009 La literatura española y la crítica feminista. Madrid: Fundamentos.
Owens, Craig 1983 “The Discourse of the Others: Feminists and Postmodernism”. En The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture. Ed., Hal Foster. Seattle: Bay Press, 57-82
Showalter, Elaine. 1984 “Women Who Write Are Women”. New York Times.
16/12/1984.
Suárez Briones, Beatriz, Belén Martín Lucas y María Jesús Fariña Busto. 2000. Escribir en femenino: poéticas y políticas. Barcelona: Icaria.
Wolf, Virginia. 2013 Un cuarto propio. Trad., Jorge Luis Borges. Barcelona: Random House Mondadori.
Literatura źródłowa
Martín Gaite, Carmen. 2012. Entre visillos. Espasa Calpe.
Sosa, Camila. Las malas. 2021. Tusquets Editores.
Ampuero, Fernanda. 2022. Sacrificios humanos. Editora Moinhos.
Morales, Cristina. 2018. Lectura fácil. Anagrama.
Victoria, Elisa. 2020. Vozdevieja. Blackie Books.
Enríquez, Mariana. 2016. Las cosas que perdimos en el fuego. Anagrama.
Martín, Elena. 2023. Creatura. Villaut Films.
|
Term 2025L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: