Cognitive Linguistics - MA Seminar 2 3301-JFS2ROS
The seminar will focus on the following topics:
1) Multimodal metaphors: verbo-gestural and verbo-pictorial realizations (in e.g. advertisments, satirical and editorial cartoons); dynamic activation of metaphoricity; discursive functions of multimodal metaphors.
2) Aspects of gesture analysis
After a brief overview of gesture types and roles we shall discuss gesture as a window onto the processes of conceptualization.
3) The concept of TIME in language and thought
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
WIEDZA
K_W01 pogłębia wiedzę o miejscu i specyfice filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych.
K_W02 pogłębia wiedzę o kluczowych metodologii i teoriach, oraz poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad językiem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglojęzycznego.
K_W04 rozwija wiedzę o płaszczyznach i procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
K_W07 pogłębia wiedzę o projektowaniu badań filologicznych, a w szczególności o twórczym zastosowaniu metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez.
K_W11 poznaje pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W12 ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 umie posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu językoznawstwa i oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej.
K_U03 umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej.
K_U06 potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych.
K_U08 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji.
K_U12 potrafi współdziałać z innymi w ramach pracy zespołowej; ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać poprzez podejmowanie wiodącej roli w zespołach.
K_U13 zna język angielski na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
K_K04 czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych.
K_K08 docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych.
K_K10 cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Assessment criteria
Discussion during seminar is based on the reading assignments; work in "subgroups"; students' oral presentations based on selected literature on the subject; written assignment at the end of the term.
Up to three absences are allowed.
Bibliography
Selected bibliography (the relevant parts):
Evans, Vyvyan and Melanie Green. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh University Press.
Evans, Vyvyan. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cienki, A., & Müller, C. (Eds.). (2008). Metaphor and gesture. John Benjamins Pub. Co.
Górska, Elżbieta. (2008). "Four arguments for patterns of metaphorical thought". Acta Philologica 35, 15-31.
Górska, Elżbieta and Günter Radden (eds.). (2005). Metonymy-Metaphor Collage. Warszawa: Warsaw University Press.
Kövecses, Zoltán. (2002 [2010]). Metaphor. A Practical Introduction.Oxford: Oxford UP.
Kövecses, Zoltán and Günter Radden. (1998). “Metonymy: Developing a cognitive linguistic view”. Cognitive Linguistics 9/1, 37-77.
Lakoff, George. 1987. Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago/London: The University of Chicago Press.
Lakoff, George and Mark Johnson. (1980). Metaphors we Live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, George and Mark Johnson. (1999). Philosophy in The Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Lee, David. (2001). Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Mittelberg, I., & Waugh, L. (2014). Gestures and metonymy. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook of linguistics and communication science (pp. 1747–1766). Mouton de Gruyter.
Müller, C. (2008). Metaphors dead and alive, sleeping and waking: A dynamic view. University of Chicago Press.
Núñez, R. E., & Sweetser, E. (2006). With the future behind them: Convergent evidence from aymara language and gesture in the crosslinguistic comparison of spatial construals of time. Cognitive Science, 30(3), 401–450.
Radden, Günter. (2011). Spatial time in the West and the East. W M. Brdar, M. Omazic, V. P. Takac, & T. Gradecak Erderljic (ed.), Space and time in language (s. 1–40). Frankfurt am Main; New York: Peter Lang.
Radden, Günter and René Dirven. (2007). Cognitive English Grammar. Amsterdam: Benjamins.
Taylor, John R. (2002). Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: