BA Seminar 3300-SL-4-SFK-Z
The goal of the seminar is to prepare students for writing a BA thesis in literary or culture studies.
The seminar discusses the following topics:
- presentation of research schools in the field of humanities,
- familiarising students with theoretical and methodological solutions in the field of literary studies and related fields,
- developing skills to prepare and write a scientific text with an extensive structure (BA thesis),
- developing critical competences in the analysis of research issues from the perspective of various cognitive orientations,
- developing cognitive competences in analyzing empirical material in quantitative and qualitative terms, and in a comparative way;
- preparation of a BA thesis in accordance with the standards of scientific writing
Term 2024Z:
None |
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
K_W01 The student has the knowledge and understanding of the place and the meaning of humanities, and the multifaceted connections of the studies of literature and culture with other human sciences.
K_W05 The student has the knowledge and understanding of multifaceted relations of culture studies with literary studies, and linguistics.
K_W13 The student has the knowledge and understanding of the basic concepts and rules of protection of intellectual property and copyright.
K_U01 The student can apply basic theoretical constructs which are characteristic of the studies of literature and culture.
K_U02 The student can apply basic research skills in accordance with the scientific code of ethics and copyright law; these skills include identifying and analysing the problem, choosing adequate methodology and research tools, analysing and presenting results, all of which pertain to literature and culture studies.
K_U06 The student can prepare a written work with the use of typical methodology of literature and culture studies.
K_U11 The student can plan and organise their work and take their own initiative.
K_U14 The student can realise the need of constant self-improvement and development.
K_K01 The student is ready to self-evaluate the knowledge and skills critically.
K_K04 The student is ready to respect the professional code of ethics.
Bibliography
Wilhelm Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych [1910], tłum. E. Paczkowska-Łagowska, Gdańsk 2004. Stąd: Przeżycie i rozumienie.
Karl Popper, Logika odkrycia naukowego [1934, 1959], tłum. U. Niklas, Warszawa 1977. Stąd: Wstęp do logiki nauki.
Hans Georg-Gadamer, Prawda i metoda [1960], tłum. B. Baran, Warszawa 2004. Stąd: Podniesienie dziejowości rozumienia do roli zasady hermeneutycznej.
Thomas Kuhn [1962], Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa 2001, stąd: Wstęp. O rolę dla historii; Skutki rewolucji.
Paul Feyerabend, Przeciw metodzie [1975], tłum. S. Wiertlewski, Wrocław 2001. Stąd: Indeks analityczny będący zarysem głównej tezy.
Pelc Jerzy, Myśli o języku humanistyki, w: Język współczesnej humanistyki, red. J. Pelc, Warszawa 2000
Jakobson Roman, Problemy poetyki [1921], w: Teoria badań literackich za granicą : antologia. T. 2, Od przełomu antypozytywistycznego do roku 1945. Cz. 3, Kraków 1986
Ingarden Roman, Formy poznawania dzieła literackiego, „Pamiętnik Literacki” 1936
Skwarczyńska Stefania, Przedmiot, metoda i zadania teorii literatury, „Pamiętnik Literacki” 1938
Markiewicz Henryk, O falsyfikowaniu interpretacji literackich, w: „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1
Markowski Michał Paweł, Interpretacja i literatura, w: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2002
Nycz Ryszard, Od teorii nowoczesnej do poetyki doświadczenia, w: „Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje”, red. R. Nycz, T. Walas, Kraków 2012
II. Books for comparative methodology
T. Bilczewski (red.), Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, Kraków 2010 (wybór).
D. Ďurišin, Podstawowe typy związków i zależności literackich, przeł. J. Baluch, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3.
E. Kasperski, Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna, [w:] tegoż, Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.
E. Kasperski, Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010
Term 2024Z:
None |
Notes
Term 2024Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: