Course in Literature and Culture: Canadian Ethnic Literature and Culture 3300-IPC-SK-2-Z
The course will introduce you to the incredible richness of Canadian ethnic writing and attempt to delineate the way Canadian identity has been delineated, cherished and challenged by the writers from the backgrounds other than British, Irish or French. We will discuss the impact of Canadian multiculturalism on the shape and themes of Canadian ethnic fiction and see if the Canadian understanding of race is similar to that in the US.
The course will set Canadian ethnic writing against the cultural background of major ethnic groups in Canada. We will supplement our discussions with visual materials such as interviews with writers and film adaptations. The writers under discussion will range from Asian Canadian writers such as Joy Kogawa, Sky Lee, Rohinton Mistry, and Michael Ondaadje; Jewish writers (Mordechai Richler, Leonard Cohen), and Black writers (Esi Endugyan; Cecil Foster, Lawrence Hill). We will also look at the fiction of a Ukrainian Candian writer Myrna Kostasch and a Polish Canadian writer Eva Stachniak.
.
Term 2023Z:
The course will introduce you to the incredible richness of Canadian ethnic writing and attempt to delineate the way Canadian identity has been delineated, cherished and challenged by the writers from the backgrounds other than British, Irish or French. We will discuss the impact of Canadian multiculturalism on the shape and themes of Canadian ethnic fiction and see if the Canadian understanding of race is similar to that in the US. |
Prerequisites (description)
Course coordinators
Type of course
General: elective courses obligatory courses | Term 2023Z: elective courses |
Mode
Learning outcomes
Efekty kształcenia:
• Wyszczególnione poniżej efekty uczenia się należy przeformułować, zapisać niejako własnymi słowami, w formie zrozumiałej dla studenta, równocześnie umieszczając w tekście poszczególne kody danych efektów uczenia się w zdaniach odnoszących się właśnie do nich.
Student zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03;
- w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności K_W05;
- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06;
- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;
- ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady prawa autorskiego i własności intelektualnej K_W10
Student potrafi
- korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego K_U01
- wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;
- w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07;
- stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09;
- przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11;
- przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;
Student jest gotów do:
- wykorzystywania kompetencji literaturoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego K_K05;
- przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K06;
- systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K09;
Assessment criteria
participation, presentation, the final essay
Bibliography
Primary Sources
1. Joy Kogawa, Obasan
2. Sky Lee, Disappearing Moon Cafe
3. Rohinton Mistry, Tales From Firozsha Baag
4. Bharati Mukherjee, The Middleman and Other Stories
5. Michael Ondaadje, The English Patient
6. Mordechai Richler, The Apprenticeship of Duddy Kravitz
7. Leonard Cohen, Beautiful Losers
8. Esi Endugyan, Half Blood Blues
9. Cecil Foster, No Man in the House; fragmenty z Blackness and Modernity
10. Lawrence Hill, The Book of Negroes
11. Eva Stachniak, Necessary Lies
12. Myrtha Kostach, Ghosts in the Photograph: A Chronicle
Term 2023Z:
Primary Texts: 1. Joy Kogawa, Obasan |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: