Problems of culture of the countries of the East and Central Europe (I) - Czech Republic and Slovakia 3224-D3PCZE
The classes are focusing on on specific problems of Czech and Slovak culture:
1) References to the early history in Czech and Slovak culture
2) Czech and Slovak romanticism
3) Sokol movement
4) Woman and the nation in Bohemian and Slovak lands in XIX century
5) Fine arts and architecture of XIX and Ist half of XX century – Alfons Mucha and Mikoláš Aleš
6) Czech classical music of XIX – Bedřich Smetana i Antonín Dvořák
7) German culture in Bohemian lands
8) Jaroslav Hašek
9) Karel Čapek – writer and democrat
10) Czech and Slovak women's creative output in the interwar period
11) II World War in Czech and Slovak culture
12) Czechoslovak cinema from interwar period until 50ties of XX century
13) Coming to Terms with Stalinism – Witchhammer, Accused
14) Culture against regime in 50ties/60ties of XX century
15) Czech and Slovak national symbols
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge: the graduate knows and understands:
- in a basic degree the specificity of various cultural models in anthropological terms (traditional, noble, bourgeois, mass), processes of their transformation and interrelations and emanations in the symbolic and semiotic sphere, and thus in the space of culture and art, literature and language and history of Bohemian lands and Slovakia
- in a basic degree intercultural context
- search, select, analyze and use the information it needs from various sources
- develop their research skills, independently and using the support of a tutor, gain knowledge, skilfully formulate thoughts, present research results in the form of oral or written (different types)
- carry out a critical analysis of the products of culture appropriate for a given era in the development of Bohemian lands and Slovakia; identify various types of cultural products of these countries, conduct their critical in-depth analysis, distinguish different perspectives on cultural development, aware of differences in cultural identities and context
- critical assessment of knowledge, continuous education and complementing the acquired knowledge
- active participation in cultural life, organizing it and using its various forms
Assessment criteria
Condition of admission to examinations is compulsory attendance in the courses (according to Principles of studies at Faculty of Applied Linguistics).
Courses will consist of discussion about scheduled literature or material presented by tutor in form of presentation. Active participation in discussion means that student contributes to discussion during at least 50% classes.
Student will also prepare one presentation about topic delimited by tutor.
Final assessment depends on:
Factual participation in discussion during course (40%).
Presentation about topic delimited by tutor (20%).
Oral examination (40%).
Assessment range:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Additional knowledge - 5+
Bibliography
Berkovec J., Dworzak, Kraków 1976.
Brzeziński F., Smetana, Warszawa 1933.
Čapek K., Dramaty, Warszawa 1956.
Čapek K., Krakatit, Warszawa 1960.
Działaczki społeczne, feministki, obywatelki... : samoorganizowanie się kobiet na ziemiach polskich do 1918 roku (na tle porównawczym), [T. 1], red. A. Janiak-Jasińska, K. Sierakowska, A. Szwarc, Warszawa 2008.
Filipowicz M., "Panowie, bądźmy Czechami, ale nikt nie musi o tym wiedzieć..." : wzorce męskości w kulturze czeskiej XIX wieku, Kraków 2013.
Filipowicz M., Urodzić naród : z problematyki czeskiej i słowackiej literatury kobiecej II połowy XIX wieku, Warszawa 2008.
Hašek J., Przygody dobrego wojaka Szwejka podczas wojny światowej, T. 1-2, Warszawa 1998.
Goszczyńska J., Wielkie spory małego narodu, Warszawa 2016.
Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011.
Kobieta i świat polityki : Polska na tle porównawczym w XIX i w początkach XX wieku : zbiór studiów, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 1994.
Kudaj B., Milczące pokolenie : Od poetyzmu do „nagiego człowieka”, „Bohemistyka” 5 (2005), nr 4, s. 265-274.
Problemy tożsamości kulturowej w krajach słowiańskich. [1], (Jej formy i przemiany), pod red. J. Goszczyńskiej, Warszawa 2004.
Procesy autoidentyfikacji na obszarze kultur środkowoeuropejskich po roku 1918, pod red. J. Goszczyńskiej, Warszawa 2008.
Pytlík R., Jarosław Hašek, Warszawa 1967.
Shore M., Nowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2012.
D. Škvarna, O genezie nowoczesnych słowackich symboli narodowych [w:] "Węgry i dookoła Węgier..." : narody Europy Środkowej w walce o wolność i tożsamość w XIX i XX wieku : materiały z konferencji dotyczącej problematyki narodowościowej w Europie Środkowej zorganizowanej z okazji 10. rocznicy śmierci prof. Wacława Felczaka. (Kraków 12-13 grudzień 2003), pod red. A. Cetnarowicza i S. Pijaja, Kraków 2005, s. 261-265.
Tarajło-Lipowska Z., Historia literatury czeskiej : zarys, Wrocław 2010.
Wspólnota wyobrażona : pisarki Europy Środkowej wobec problemów literackich, społecznych i politycznych lat 1914-1945, pod red. G. Borkowskiej, I. Boruszkowskiej i K. Nadanej-Sokołowskiej, Warszawa 2017.
Zabierzewska-Kucharska M., Nurt heroizacyjny i deheroizacyjny w czeskiej prozie wojennej, „Bohemistyka” 2 (2002), nr 1, s. 24-34.
Zabierzewska-Kucharska M., Pierwsza i druga fala literatury o tematyce wojennej, „Bohemistyka” 6 (2006), nr 2, s. 115-134.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: