Theory of literature 3222-50TL1K-N
Students will become familiar with the views of famous humanists, philosophers and theoreticians of literature of the 20th century.
The material covers basic literary terms and selected theoretical and literary theories, such as
- psychoanalysis,
- Russian formalism,
- American formalism,
-hermeneutics,
-strukturalizm,
- poststructuralism,
- semiotics,
- comparative literature;
- historicism, postcolonialism etc.
Student workload
30 hours - in the room - 1 ECTS
15 hours - ongoing preparation for classes - 0.5 ECTS
15 hours - preparation of the research project - 0.5 ECTS
30 hours - preparation for final credit - 1 ECTS
Total 3 ECTS
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course the student gains the following knowledge, skills and competences:
1. knows and understands in depth the terminology and methodology of literary studies (K2_W02)
2. knows and understands in depth the key issues related to the directions of development of modern Ukrainian literature (K2_W07)
3. is able to properly select sources and information derived from them, make creative interpretation and presentation of information in the field of Ukrainian literature (K2_U02)
4. is able to formulate and test hypotheses related to research in the field of Ukrainian literature (K2_U06)
5. is able to plan and implement own lifelong learning independently (K2_U11)
6. is ready to critically assess his knowledge and received content (K2_K01)
Assessment criteria
Conditions for passing the course and admission to the final pass:
- control of current preparation for classes (reading, developing a given problem, analyzing the source text) 50%
- independent preparation of a research project 50%
The course ends with a credit with a grade in writing:
The evaluation criteria are presented in the form of percentage thresholds (points conversion):
99-100% - 5! (Very good with an exclamation mark)
93- 98% - 5 (very good)
87-92% - 4+ (good plus)
77-86% - 4 (good)
70-76% - 3+ (satisfactory plus)
60-69% - 3 (satisfactory)
The student has the right to two unexcused absences, each subsequent one requires submission of justification.
Exceeding the absence of justified and unexcused absences for 50% of classes may be the basis for failing the subject and may result in the loss of the possibility of joining the final test in the first term.
The student has the right to pass the final subject in the retake session in the same form as in the basic session and on condition that he / she obtains credit for the subject.
Bibliography
Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2006.
Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków 2006.
Jonathan Culler, Literatura w teorii. Przekład Maciej Maryl. Kraków 2013, s.33-55; s.315-331 (rozdział: Komparatystyka literacka-nareszcie).
Jonathan Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Bassaj, Poznań 1998.
Ewa Thompson, Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm, Kraków 2000.
О. Галич, В. Назарець, Є. Васильєв . Теорія літератури, , Київ 2001
Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek. Przełożył A.Pieńkoś, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1996, s.15-62.
Zofia Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1998 i wyd. nast.
Literatura – teoria – metodologia, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2001 (zalecane wyd. 3, Warszawa 2006).
Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, pod red. H. Markiewicza, t. 2, Kraków 1972. Ryszard Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.
Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Opacowali Agata Chałupnik, Wojciech Dudzik, Mateusz Kanabrodzki, Leszek Kolankiewicz, Wstęp i redakcja Leszek Kolankiewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, 870 ss.
Michel Foucault, Sobą pisanie, w: Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów. Opracowanie Katarzyna Hagmajer-Kwiatek, Agnieszka Karpowicz, Justyna Kowalska-Leder. Wstęp i redakcja Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s.323-325.
Marcin Napiórkowski, Epidemia pamięci, w: Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów. Opracowali Roman Chymkowski, Paweł Dobrosielski, Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Paweł Rodak, Roch Sulima. Wstęp i redakcja Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018, s. 15-37.
Jacques Lacan, Funkcja i pole mówienia i mowy w psychoanalizie, przełożyli Barbara Gorczyca i Wincenty Grajewski, Wydawnictwo KR, Warszawa 1995.
Andrzej Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia, Warszawa 2006.
A Marginal Commentary on Aristotle’s Poetics. Part I, przeł. H. Michejda, Joumal of Aesthetics and Art Criticism, nr 2 (1961), s. 163-173.
Wiktor B. Szkłowski Sztuka jako chwyt, przeł. R. Łużny, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia, wybór S. Skwarczyńska, t. 2 cz. 3 "Od formalizmu do strukturalizmu", Kraków 1986.
William K. Wimsatt Jr., Monroe C. Beardsley Błąd intencji, w: A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX w, Znak 2006.
M.Bachtin M. Epos i powieść (o metodologii badań nad powieścią); Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści; Z prehistorii słowa powieściowego; w: Problemy literatury i estetyki, przeł. Wincenty Grajewski, Warszawa 1982.
Umberto Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przekł. J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, K. Żaboklicki , Warszawa 2008.
Roland Barthes, Lektury, przekł. E. Wieleżyńska, K. Kłosiński, M.P. Markowski, Warszawa 2001.
Paul de Man, Ideologia estetyczna, przekł. A. Przybysławski, Gdańsk 2000.
H-G Gadamer , Język i rozumienie, Warszawa 2003.
Paul Ricoeur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, PIW, Warszawa 1989. (roz. "Wyjaśnianie i rozumienie")
Richard Rorty, Osobne światy czy osobne słowa? Konsekwencje pragmatyzmu dla badań literackich , w: A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX w, Znak 2006.
Benedetta Craveri, Złoty wiek konwersacji. Przeł. J.Ugniewska, K.Żaboklicki, Warszawa 2009, s.433-479.
Анджей Менцвель. Антропологічна уява, Київ 2012.
Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Ред. М.Зубрицька, Львів 2002.
Література. Теорія. Методологія, уп. і наук. ред. Д.Уліцької, пер. С. Яковенка, Київ 2006.
Cоломія Павличко, Теорія літератури, Київ 2002.
Вступ до літературознавства. Хрестоматія, Київ1995.
Słowniki
Literaturoznawczyj słownyk-dowidnyk, Kyjiw 1997.
Słownik rodzajów gatunków literackich. Pod red. Grzegorza Gazdy i Słomini Tyneckiej-Makowskiej, Universitas, Kraków 2006
Słownik terminów literackich. Pod red. Jana Sławińskiego, Wrocła-Warszawa- Kraków 1976.
Лексикон загального та порівняльного літературознавства. За ред. А.Волкова, О.Бойченка та ін., Чернівці 2001, 636 сс.
Анатoлій Ткаченко, Мистецтво слова. Всуп до літературознавства. Підручник для студентів вищих навчальних закладів, Київ 2003, 448 сс.
Энциклопедия символов, Харьков 2003, 591 сс.
Мифологический словарь, Санкт-Петербург 2002.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Zoom i Classroom oraz in.zalecanych przez UW.
If it is not possible to conduct classes on university premises, classes
shall be held with the aid of distance learning tools, most likely Zoom and Classroom and others recommended by the University of Warsaw.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: