Textology 3202-S2WTS22o
The course aims at familiarising students with the principles of creating and understanding texts, focusing on the principles of analysis of text forms, content, intention and communicative functions. The notion of text and text criteria are discussed, as well as the place of text amongst other linguistic units. The course presents text typology and classification as well as the issue of semantic and structural text consistency. Students are taught the principal rules of transforming and working with text, and learn how to edit texts themselves.
To achieve the course objectives, students will attend 30 hours of classes, will spend ca. 20 hours preparing for classes and ca. 5 hours preparing for and taking the final test.
Type of course
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Knowledge:
- Students have the knowledge of the principal terminology related to textology;
- Students are familiar with the criteria which define texts and the conditions for text consistency;
- Students have knowledge of the different types of texts;
- Students know the basic rules of transforming texts and working with texts.
Skills:
- Students can classify texts correctly;
- Students can identify the most common precedent texts (Polish and Russian) and can recreate the original texts;
- Students can identify and interpret metatext units and different types of operators;
- Students can apply knowledge of the methods of transforming text – students can write a text plan, a text summary, decompose and condense text, etc.;
- Students can adjust and edit scientific texts.
Social competencies:
- Students are aware of the responsibility to preserve the Polish and Russian cultural heritage;
- Students are aware of the requirement to adhere to the rules of working with texts by other authors.
Assessment criteria
Attendance and preparation, student activity during the class, graded written test.
Practical placement
not applicable
Bibliography
1. Bachtin M., Problem gatunków mowy. Problem tekstu w lingwistyce, filologii i innych naukach humanistycznych, [w:] Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986. (oryginał ros. dostępny w sieci)
2. Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. (rozdział Problemy tekstu i wypowiedzi)
3. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, PWN, Warszawa 2009.
4. de Beaugrande R.A., Dressler A., Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990.
5. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, PWN, Warszawa 1998.
6. Gal’perin I.R., Tekst kak objekt lingvističeskogo issledovanija, Moskwa 1981.
7. Grochowski M., Anafora w strukturze tekstu, Warszawa 1996.
8. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa 2008, s.34-70.
9. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2006, s. 59-87, 150-178.
10. Lukszyn J., Stilističeskij analiz russkogo teksta, PWN, Warszawa 1990.
11. Martemianow J., Tekst spójny: właściwości struktury głębokiej, [w:] M.R. Mayenowa (red.), Semantyka tekstu i języka, Wrocław 1976.
12. Mayenowa M.R. (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971.
13. Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, wyd. II popr. i uzup., Ossolineum, Wrocław 1999.
14. Solganik G.Ja., Stilistika teksta, Moskva 2006.
15. Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Kraków 2001, s.243-266.
16. Wolańska E., Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, [w:] Bańkowska E., Mikołajczuk A. (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2000.
17. Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Universitas, Kraków2005.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: