Introduction to Psycholinguistics 3202-1DZPS3O
Topics:
•the origin and development of psycholinguistics; definitions; scope of interest; methods of study (methods common to psycholinguistics and experimental psychology; qualitative methods; error analysis);
•affinity between modern psycholinguistics and other areas of study, e.g. philosophy, anthropology, sociology, computer programming, psychiatry, rhetoric;
•development of psycholinguistics and its reference to language theories (transformational-generative; cognitive, neurocognitive);
•biological basis of human language functioning; explanations of language phylogeny; human communication and animal communication;
•neurophysiological basis of human language functioning; methods of neurophysiological investigation; localisation and distributed processing theories;
•cultural and social conditioning of human language functioning; theory of language relativism;
•speech perception; its physical, physiological, neurological, sensory, cognitive, and affective aspects; factors determining perception: attention, stability, motivation, organisation, attitude, learning;
•speech production; producing speech sounds; models of speech production;
•ontogenetic language development; universal stages of language acquisition; development of language competence and communicative competence; communicative competence and its relation to discourse;
•individual differences in language acquisition; phonological, grammatical, and pragmatic impairment in language development;
•bilingualism; types of bilingualism; age, abilities, motivation – main factors determining types of bilingualism;
•second/foreign language learning; factors influential in successful second/foreign language learning; comparison of first language acquisition and second/foreign language learning;
•verbal and non-verbal communication; universal and culture-bound features; social and individuals features; lying; intra- and intercultural communication.
Type of course
Assessment criteria
Credit criteria: written test
Practical placement
not applicable
Bibliography
Recommended texts ( in Polish):
•Aitchison, Jean (2002) ZIARNA MOWY (transl. by Magdalena Sykurska-Derwojed). PIW: Warszawa
•Berko Gleason, Jean and Ann Bernstein Ratner (2005/1998) PSYCHOLINGWISTYKA (transl. by Jerzy Bobryk et al.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk
•Bokus, Barbara i Grace W. Shugar (2007) PSYCHOLOGIA JĘZYKA DZIECKA. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk
•Churchland, Paul M. (2002) MECHANIZM ROZUMU, SIEDLISKO DUSZY. Filozoficzna podróż w głąb mózgu (transl by Zbigniew Karaś). Fundacja Aletheia: Warszawa
•Dąbrowska, Ewa and Wojciech Kubiński, eds. (2003) AKWIZYCJA JĘZYKA W ŚWIETLE JĘZYKOZNAWSTWA KOGNITYWNEGO. Universitas: Kraków
•Kielar, Barbara (1981 ) “Bilingwizm a nauczanie tłumaczenia”, in: BILINGWIZM A GLOTTODYDAKTYKA. Wydawnictwa UW: Warszawa
•BILINGWIZM A GLOTTODYDAKTYKA. Wydawnictwa UW: Warszawa
•Kurcz, Ida (1976) PSYCHOLINGWISTYKA. PWN: Warszawa
•Kurcz, Ida (2000) PSYCHOLOGIA JĘZYKA I KOMUNIKACJI. Wydawnictwo Naukowe “Scholar”: Warszawa
•Kurcz, Ida (2007) PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY DWUJĘZYCZNOŚCI. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk
•Kurcz, Ida; Bobryk, Jerzy; Danuta Kądzielowa, red. (1986) WIEDZA A JĘZYK. Tom 1: Ogólna psychologia języka i neurolingwistyka. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź
•Kurcz, Ida: Grace Wales Shugar; Barbara Bokus, red. (1987) WIEDZA A JĘZYK. Tom 2: Język dziecka. . Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź
•Piaget, Jean (1964/2006) STUDIA Z PSYCHOLOGII DZIECKA (transl. by Tamara Kołakowska). PWN: Warszawa
•Piaget, Jean (1947/2006) JAK SOBIE DZIECKO WYOBRAŻA ŚWIAT (transl. by Maria Gawlik). PWN: Warszawa
•Shugar, Grace Wales i Smoczyńska, Magdalena (1980) BADANIA NAD ROZWOJEM JĘZYKA DZIECKA. Wybór prac. PWN: Warszawa
•Tłokiński, Waldemar (1986) MOWA. Przegląd problematyki dla psychologów i pedagogów. PWN: Warszawa
•Woźniakowski, Waldemar (1982) GLOTTODYDAKTYKA W ŚWIETLE BILINGWIZMU NATURALNEGO. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź
•Wróblewska-Pawlak, Krystyna (2004) JĘZYK – TOŻSAMOŚĆ – IMIGRACJA. Zakład Graficzny UW: Warszawa
•Wygotski, Lew. S. (2006) NARZĘDZIE I ZNAK W ROZWOJU DZIECKA (transl. by Barbara Grell). PWN: Warszawa
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: