Accessibility of Live Events 3200-M1-WDW-D
Issues discussed include:
- legal basis for events’ accessibility
- characteristics of various groups of events’ participants (i.a. people with disabilities such as physical, eyesight, hearing, intellectual, elderly, parents / carers) in terms of their diverse communication, digital, architectural and transport needs
- principles of providing accessibility of content (e.g. audio description, sign language, subtitles, audio subtitles, audio introduction), adaptation of materials (e.g. Braille, easy-to-read text, high contrast), use of equipment (e.g. induction loop)
- principles of space accessibility (architecture, transport)
- principles of digital accessibility (websites, mobile applications, digital documents)
- principles of event’s accessibility for people with visual disabilities and foreign participants
- principles of event’s accessibility for people with hearing disabilities
- event’s accessibility at every organizational stage
- tools supporting the organization of accessible events
Number of hours involved:
- 30 contact hours
- self-study: 30 hours
Total: 60 hours
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
KNOWLEDGE:
Student
- discusses provisions of law and other regulations regarding accessibility,
- distinguishes and discusses participants' needs for accessibility standards,
- lists and characterizes various forms of content accessibility (e.g. audio description, sign language, subtitles, audio subtitles, audio introduction), adaptation of materials (e.g. Braille, easy-to-read-text, high contrast), equipment (e.g. induction loop),
- defines basic concepts of accessibility in architecture, transport, digitalization and communication,
SKILLS:
Student is able to properly select the service and prepare its specification to provide accessibility of events, taking into account applicable law and technical capabilities. The student is able to use the tools used to assess accessibility.
SOCIAL COMPETENCES:
Student knows the different target groups attending accessible events and understands their needs. Student is ready to critically analyze the needs and assess the received content and to comply with translators professional ethic principles.
Assessment criteria
Final events’ accessibility test. Single choice test.
Grading scale:
60% - 67% 3
68% - 75% 3+
76% - 83% 4
84% - 90% 4+
91% - 97% 5
98-100% 5!
Two absences are allowed, including sick leave. Students with more than two absences are required to consult the tutor asking for make-up material. Missing more than 50% of the class may constitute the basis for failing the class in view of the Study Regulations.
Bibliography
Publikacje/ Publications
Kowalski Kamil, Projektowanie bez barier – wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
Szczygielska Monika, Dutka Łukasz (2019) Historia napisów na żywo tworzonych metodą respeakingu w Polsce W: K. Hejwowski, K. Dębska, D. Urbanek (Eds.), Tłumaczenie wczoraj, dziś i jutro (pp.129-164). Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW
Szczygielska Monika (2016) Dostępne multimedia, Warszawa: Fundacja Widzialni
Szczygielska Monika i.in. (2015) Dostępne wydarzenia w praktyce, Warszawa: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Szczygielska, M., & Kalata Zawłocka, A. (2020) Wytyczne na czas kryzysu w sprawie sposobu realizacji i jakości tłumaczeń na język migowy w utworach audiowizualnych. Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Prawo polskie/ Polish law
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Rozdział II Art. 32 (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848)
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696)
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1243)
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz.U. 2014 poz. 464)
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 13 kwietnia 2022 r. w sprawie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w programach telewizyjnych (Dz.U. 2022 poz. 982)
Dokumenty rządowe/ Government documents
Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 [w:] Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 24 listopada 2016 r. w sprawie sposobu informowania odbiorców programów telewizyjnych o rodzaju, terminie emisji i czasie trwania audycji wyposażonych w udogodnienia dla osób z dysfunkcją wzroku i z dysfunkcją słuchu
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 26 stycznia 2016 roku w sprawie jakości i sposobu realizacji napisów dla niesłyszących w utworach audiowizualnych
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 7 lipca 2015 roku w sprawie sposobu realizacji i jakości audiodeskrypcji w utworach audiowizualnych
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie jakości i sposobu realizacji tłumaczenia na język migowy w utworach audiowizualnych
Prawo międzynarodowe/ International law
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. Artykuł 9, Artykuł 21 (Dz.U. 2012 poz. 1169)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.Urz.UE z 2.12.2016 L 327/1)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L 94 z 28.3.2014 r., str. 65, z późn. zm.)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.U.UE.L.2019.151.70)
WCAG
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 W3C
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: