Teaching a professional language B/C - Spanish 3200-M1-NJZH
During the course, students will learn the importance of foreign language competences as part of professional competences based on the example of content related to selected specialties or occupations. The course also includes issues related to the analysis of students' needs in the field of specialist or professional language, development of teaching content and syllabuses, planning classes and preparation of teaching materials in this area. Students will also learn self-study techniques related to language development in selected specializations and professions.
Course topics
1. The curriculum for teaching a modern foreign language in the field of vocational training for selected professions.
2. Needs analysis in the field of a specialized foreign language
3. Analysis of language materials for teaching a foreign language in selected occupations.
4. Planning a specialist vocational language course (sample classes: Spanish for accounting, finance, marketing, HR, tourism, ecology, medical Spanish)
5. Strategies for creating language materials and exercises for teaching a foreign language in selected occupations.
6. Elements of culture in EFE class.
7. Evaluation
8. The use of digital resources in teaching a foreign language in selected occupations.
Student workload:
Participation in classes 30 hours.
Preparation for classes 30 hours
Total: 60 hours 3 ECTS
Type of course
pedagogical qualifications
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course the student:
• has the knowledge and skills to work with secondary school students learning English for Special Purposes
• can identify the student's needs in the area of specialist language
• can develop an ESP syllabus
• can independently prepare teaching materials for teaching professional language
• can promote student autonomy
• has knowledge about the most popular exams in the field of vocational language
Assessment criteria
Preparation of projects (individually prepared EFE materials for selected occupations)
- participation in class 30%
- preparation of lexical and grammar exercises - 35%
- final project: EFE class for a chosen occupation - 35%
Assessment criteria
100%-93,3% 5
93%- 86,6% 4,5
86%-76,6% 4
76%-70% 3,5
69%-60% 3
poniżej 60% 2
Bibliography
1. Lesiak-Bielawska (2015) Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego. Języki obce w szkole nr 3 http://jows.pl/artykuly/potrzeby-nauczycieli-jezykow-specjalistycznych-programy-ksztalcenia-i-formy-doskonalenia-za
2. Gębal P. E. (2016) Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyki potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej [w:] Acta Universitatis Lodziensis nr 23 / http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/22201/0_2_%5b19%5d-33_G%c4%99bal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. 2019 poz. 316)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. poz. 991)
5. Projekty programów nauczania zawodu (2019) / https://www.ore.edu.pl/2019/08/programy-nauczania-zawodu-2019/
6. Sowa M. (2016b) Planowanie kursu języka specjalistycznego: problemy i wyzwania metodyczne przyszłych nauczycieli języka francuskiego [w:] Lingwistyka Stosowana nr 19 / http://alp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/315/2018/10/9-LS-19-Magdalena-Sowa-Planowanie-kursu-j%C4%99zyka-specjalistycznego.pdf
7. Carabela 44 La enseñanza del español como lengua extranjera con fines específicos https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/44.htm
8. Cabré M., J. Gómez de Enterría (2006): La enseñanza de los lenguajes de especialidad. La simulación global, Madrid, Editorial Gredos.
9. Gómez de Enterría, J. (2001): La enseñanza / aprendizaje del español con fines específicos. Madrid, Edinumen
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: