The Age of Totalitarianism: Politics, Society & Culture 3200-L2-NS-DTA
Specific Topics:
1. The Origins of Totalitarianism - Ortega y Gasset, Fromm, Arendt
2. Russia under the Bolsheviks: Revolution, Terror, Red Tsardom
3. Fascist Italy: "Credere, obbedire, combattere"
4. Nazi Germany: Dolchstoßlegende, Volksgemeinschaft, Endlösung
5. Spain under Franco: Cruzada, Limpieza, Milagro
6. Communist China: the Long March, the Great Leap & the Cultural Revolution
7. An Eternal Return of Fascism?: Is Totalitarianism a Threat to Our World? - Adorno, Albright, Riemen
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
WIEDZA
- zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami (K1_W10, P6S_WK);
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W11, P6S_WK);
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych) (K1_U03, P6S_UW);
- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej w języku polskim oraz w dwóch studiowanych językach obcych (K1_U04, P6 S_UK);
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w dwóch studiowanych językach obcych i w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych teorii z zakresu językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U06, P6S_UK);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03, P6S_KO);
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju (K1_K04; P6S_KO)
Assessment criteria
Students are allowed to miss two classes (be absent twice) every term.
Students will be writing a final paper (opinion essay) analysing selected problems related to course curriculum, students are free to choose 1 topic out of 2.
Written final paper assessment criteria:
Students are given a 3 (pass) grade, if:
- they answered 1 out of 2 questions;
- their answers addressed the questions only partially;
- their opinion/point was expressed only indirectly;
- their arguments were debatable/unconvincing;
- their factual knowledge was basic, with few specific facts, names, terms and figures and some errors;
- their work contained a number of linguistic errors but remained comprehensible.
Students are given a 4 (good) grade, if:
- they answered 1 out of 2 questions;
- their answers addressed the questions even is some element were irrelevant;
- their opinion/point was stated;
- their claims were supported by at least two arguments, largely convincing;
- their factual knowledge was good, with several specific facts, names, terms and figures and few errors;
- their work contained few linguistic errors.
Students are given a 5 (very good) grade, if:
- they answered 1 out of 2 questions;
- their answers addressed the questions effectively;
- their opinion/point was expressed clearly;
- their claims were supported by several convincing arguments;
- their factual knowledge was impressive, with a number of specific facts, names, terms and figures;
- their language was correct and academic.
Practical placement
-
Bibliography
Adorno T., The Authoritarian Personality, New York 1969
Albright M., Fascism: A Warning, London 2018
Arendt H., The Origins of Totalitarianism (many editions)
Eatwell R., Fascism: A History, London 2003
Fromm E., The Fear of Freedom (many editions)
Moise E., Modern China, London 2008
Montefiore S., Stalin: The Court of the Red Tsar, London 2005
Ortega y Gasset J., The revolt of the masses (many editions)
Payne S., A History of Fascism 1914-1945, London 1995
Riemen R., To Fight Against This Age: On Fascism and Humanism, New York 2018
Service R., The Russian revolution 1900-1927, London 1991
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: