Współczesne Włochy - polityka, społeczeństwo, gospodarka 3200-L1-MPF-8
Contemporary Italy: Geography, Society, Politics
1) Physical, Social and Political Geography;
2) Contemporary Italian Society (Facts & Figures);
3) Legal Frameworks of the Italian Republic;
4) Political Forces of Contemporary Italy;
5) The World of Italian Media;
6) Italian Economy and the Current Crisis;
7) Business all'italiana - Key Italian Companies and Their Activities in Context.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
WIEDZA
Student zna:
- mapę fizyczną (krainy geograficzne, góry, morza, rzeki, jeziora, wyspy) oraz gospodarczo-społeczną (regiony, miasta, ośrodki przemysłowe, handlowe i kulturalne) Włoch;
- podstawowe dane statystyczne na temat Włoch, ich gospodarki i społeczeństwa, w kontekście międzynarodowym;
- podstawowe zasady ustrojowe Republiki Włoskiej;
- programy, przywódców i metody działania głównych partii politycznych współczesnych Włoch;
- główne wyznaczniki pozycji gospodarczej Włoch wśród państw Unii Europejskiej oraz w gospodarce światowej;
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- przeprowadzić analizę siły i słabości oraz szans rozwojowych poszczególnych makroregionów Włoch z perspektywy ekonomicznej i społecznej;
- scharakteryzować najważniejsze problemy społeczne współczesnych Włoch w kontekście europejskim;
- analizować tekst prawny na przykładzie Konstytucji Republiki Włoskiej;
- uczestniczyć w dyskusji dotyczącej aktualnych problemów politycznych we Włoszech.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student ma możliwość:
- pogłębiania własnej wiedzy i umiejętności poprzez świadome planowanie własnego rozwoju (wyjazdy do wybranych regionów Włoch, wizyty w muzeach, korzystanie z czasopism i filmów publicystycznych), dzięki nabytej ogólnej orientacji w problematyce życia publicznego;
- łatwiejszego funkcjonowania w środowisku włoskim, dzięki obniżeniu bariery kulturowej (większa świadomość modeli zachowań oraz ich ekonomiczno-społecznych uwarunkowań);
- zdobycia uznania w pracy zawodowej w środowisku włoskim, dzięki posiadaniu wiedzy humanistycznej tradycyjnie stanowiącej we Włoszech wyznacznik wysokiego statusu społecznego;
Assessment criteria
Students are allowed to miss two classes (be absent twice) every term.
The final course grade includes:
1) 80% - a written final paper,
2) 20% - a mid-term Italian geography test.
1) The written final paper is an opinion essay analysing selected problems related to course curriculum, students are free to choose 1 topic out of 2.
Written final paper assessment criteria:
Students are given a 3 (pass) grade, if:
- they answered 1 out of 2 questions;
- their answers addressed the questions only partially;
- their opinion/point was expressed only indirectly;
- their arguments were debatable/unconvincing;
- their factual knowledge was basic, with few specific facts, names, terms and figures and some errors;
- their work contained a number of linguistic errors but remained comprehensible.
Students are given a 4 (good) grade, if:
- they answered 1 out of 2 questions;
- their answers addressed the questions even is some element were irrelevant;
- their opinion/point was stated;
- their claims were supported by at least two arguments, largely convincing;
- their factual knowledge was good, with several specific facts, names, terms and figures and few errors;
- their work contained few linguistic errors.
Students are given a 5 (very good) grade, if:
- they answered 1 out of 2 questions;
- their answers addressed the questions effectively;
- their opinion/point was expressed clearly;
- their claims were supported by several convincing arguments;
- their factual knowledge was impressive, with a number of specific facts, names, terms and figures;
- their language was correct and academic.
2) The mid-term Italian geography test requires students to mark objects on a blank map of Italy.
Grading policy:
10-9p - 5
8p - 4
7p - 3
6-0p - 2
Practical placement
-
Bibliography
ASSIGNED READING:
Brzozowski M., Włosi. Życie to teatr, Warszawa 2014
FURTHER READING (OPTIONAL):
Balboni P., Geografia d’Italia per stranieri, Perugia 2005
Galli della Loggia E., L’identità italiana, Bologna 1998
Vissani M., Regioni d’Italia. Dall’A alla Z., Firenze 2004
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: