Main trends and primary issues of philosophy of science 3200-FN-1SD
Introduction and interpretation of chief issues of contemporary theory of science especially taking into consideration the theory of metalinguistics
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Knowledge: Overview of opinions on science.
Skills: the ability to differentiate and analyse scientific opinions on an advanced, scientific level
Social competences: team work
Bibliography
Primary literature:
Grucza F. (1983), Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka - jej przedmiot, lingwistyka stoso¬wana. Warszawa,
Grucza F. (2007), Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKL@
Grucza F. (2009), Metanaukowa i metalingwistyczna wizja lingwistyki (stosowanej). In: Sambor Grucza, ed., Lingwistyka stosowana. In: Lingwistyka Stosowana – Przegląd , t.1, 2009,
Grucza F., (2010), O obowiązku nauk humanistycznych i społecznych poddania aplikatywnym badaniom integracyjno-dezintegracyjnych właściwości ludzi i ludzkich wspólnot. In: M. Semczuk-Jurska, D. Kluge, eds., Trójkąt inny: Rosja – Polska – Niemcy., Tübingen 2010, 73-85
Grucza F. (2012), Kulturologia antropocentryczna a kulturoznawstwo. In: Kultura - Literatura - Język. Pogranicza komparatystyki (Klutur - Literatur - Sprache. Gebiete der Komparatistik). Prace ofiarowane Profesorowi Lechowi Kolago w 70. rocznicę urodzin, Pod redakcją Katarzyny Grzywki we współpracy z Małgorzatą Filipowicz, Joanną Godlewicz-Adamiec, Anną Jagłowską, Piotrem Kociumbasem, Robertem Małeckim, Eweliną Michtą, Dominiką Wyrzykiewicz, Warszawa 2012, 79-102
Grucza, F. (2012), Antropocentryczna a paradygmatyczna (tradycyjna) lingwistyka (stosowana) i kulturologia (stosowana). In: Lingwistyka Stosowana t. 6, Warszawa, 5-43
Gut A. (2009), O relacji między myślą a językiem. Studium krytyczne stanowisk utożsamiających myśl z językiem. Lublin
Grucza, S. Język a myślenie. Kilka uwag krytycznych dotyczących rozważań tej relacji. In: Lingwistyka Stosowana/ Applied Linguistics/ Angewandte Linguistik 5, 155-173
Additional reading:
Duch, W. (2008), Umysł, świadomość i działania twórcze. In: Kognitywistyka w mediach i edukacji, 1-2 (2008) [http://www.is.umk.pl/~duch/ref/PL/Tworcze/Index.htm].
Duch, W. (2002), Fizyka umysłu. In: Postępy Fizyki 53D (2002), 92-103 [http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/01Fiz-umyslu.pdf].
Duch W. (2010), Reprezentacje umysłowe jako aproksymacje stanów mózgu. In:
Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu 3: 5-28, 2009 [http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/10-Reprezentacje.pdf].
Duch W. (2011), Jak reprezentowane są pojęcia w mózgu i co z tego wynika. [http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/11-Pojecia.pdf].
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: