History Of Polish Music - the 20th and 21st centuries. 3106-ZDMPXXiXXI
The lecture is a survey of the main trends in Polish music of the 20th and 21st centuries. This will be presented chronologically, in the context of European stylistic, aesthetic and technical phenomena (e.g. neo-classicism, dodecaphony and serialism, aleatorism, sonoristics/sonorism) which are typical for this period, as well as on the examples of works by the most outstanding Polish composers, e.g. Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Kazimierz Serocki, Tadeusz Baird. The composers of the "Stalowa Wola Generation", female composers and selected representatives of younger generations of artists will also be considered.
Classes are intended to deepen the knowledge gained in lecture through listening and analysis.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course student:
- has a basic knowledge in the field of Polish 20th- and 21st music history;
- has structured detailed knowledge in the field of Polish 20th- and 21st music history.
Assessment criteria
Students will take an oral exam which will proof the gained knowledge and an aural test.
Bibliography
Selection:
– K. Baculewski: Historia muzyki polskiej, t. VII: Współczesność. Część I : 1939-1974. Warszawa 1996.
– J. Cegiełła: Szkice do autoportretu polskiej muzyki współczesnej. Kraków 1976.
– J. M. Chomiński: Muzyka Polski Ludowej. Warszawa 1968.
– S. Dąbek: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku. Warszawa 1996.
– K. Droba, T.Malecka, K.Szwajgier (red.): Muzyka polska 1945-1995. Kraków 1996.
– E. Dziębowska (red): Polska współczesna kultura muzyczna 1944-64. Kraków 1968.
– Z. Helman: Neoklasycyzm w muzyce polskiej, Kraków 1985.
– I. Lindstedt: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001.
– I. Lindstedt: Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.
– B. Mika, Cytat w muzyce polskiej XX wieku. Kraków 2008.
–. J.Miklaszewska: Minimalizm w muzyce polskiej. Kraków 2003.
– J. Paja-Stach: Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego, Kraków 2009.
– L. Polony ( red.): Muzyka w kontekście kultury. Spotkania muzyczne w Baranowie 1976. Kraków 1978.
– V. Przech: Polska twórczość na fortepian solo 1956-1985. Nowatorskie kierunki i techniki., Bydgoszcz 2004.
– P. Strzelecki „Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po 1975 roku, Kraków 2006.
– K.Tarnawska-Kaczorowska ( red.) Muzyka źle obecna, t. I i II, , Warszawa 1989
– T. A. Zieliński Spotkania z muzyką współczesną. Kraków 1977.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: