An Anthropologist at Cinema: Polish Documentary Film 3102-LAWK
The definition of documentary film is highly problematic. Against the common sense, documentary is not the representation of a "real reality", but rather it is entangled in various strategies of production of authenticity. Therefore it can be useful example to think about different conventions of seeing reality.
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
Having completed the course, students:
- have knowledge of polish documentary films and their authors;
- have knowledge of various types of narratives used in documentary films;
- understand that documentary can be a unique way to learn people, social phenomena, history;
- critically analyses reality, ways it is presented and legitimised
Assessment criteria
active participation, essay
Bibliography
Carroll Noel, Nonfiction Film and Postmodernist Skepticism, w: D. Bordwell i N. Carroll, Post-Theory. Reconstructing Film Studies, The University of Wisconsin Press, Londyn 1996
Hendrykowski Marek, „Elementarz” – arcydzieło polskiego dokumentu, ), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998
„Kontrapunkt”
„Kontrapunkt” poświęcony filmom dokumentalnym nr specjalny 3 (41), 9 kwiatnia 2000 „Tygodnik Powszechny”
Tadeusz Lubelski, Podglądacze, retorzy, poeci. Czy istnieje polska szkoła filmu dokumentalnego?
Rozmawia z bezdomnymi i opuszczonymi – o filmie „Oni” Ewy Borzęckiej, rozmawiają: Katarzyna Jabłońska, Anita Piotrowska, ks. Adam Boniecki i Wojciech Tochman
Kamera będzie czekała cierpliwie – z Marcelem i Pawłem Łozińskimi o projekcie KINEMATOGRAF rozmawia Tadeusz Sobolewski
Andrzej Fidyk: Chodzenie po linie
Tadeusz Pałka: Drzazga w oku
Wojciech Szumowski: Wierność widzowi – wierność prawdzie
Żadnej zabawy w dwuznaczności – z Pawłem Pawlikowskim rozmawia Tadeusz Jagodziński
Dokumentalne „hity” – oglądalność filmów dokumentalnym w Programie 1 TVP.
Dostępne: http://www.tygodnik.com.pl/kontrapunkt/41/lubelski.html
Kracauer Sigfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, WAiF, Warszawa 1975 (rozdział o dokumencie)
„Kwartalnik Filmowy”
„Kwartalnik Filmowy” poświęcony w całości dokumentowi (nr 23, jesień 1998)
„Latawce”
Fragment dyskusji po projekcji filmu „Latawce” z udziałem: Beaty Dzianowicz – reżyserki; Noorii Habebi – tłumaczki; Krzysztofa Kopczyńskiego – producenta (prowadzącego dyskusję); Witolda Krassowskiego – fotosisty; Jacka Petryckiego – operatora; Jacka Szarańskiego – prowadzącego kurs filmowy w Szkole Artystycznej w Kabulu (dostępne: http://www.eurekamedia.info/img/wydarzenia/pdf/Fragment_dyskusji_Latawce.pdf
Łotman Jurij, Semiotyka filmu, tłum. J. Faryno i T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.
Michera Wojciech,
Sztuka Opowiadania (z Andrzejem Fizykiem rozmawia Wojciech Michera), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998
Nichols Bill, Na granicy rzeczywistości (telewizyjnej), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998
Nichols Bill, Representing reality: issues and concepts in documentary, Indiana University Press, Bloomington 1991 (rozdzaił: Documentary Modes of Representation)
Plantinga Carl, Moving Picture and the Rethoric of Nonfiction: Two Approches, w: D. Bordwell i N. Carroll, Post-Theory. Reconstructing Film Studies, The University of Wisconsin Press, Londyn 1996
Przylipiak Mirosław, Poetyka filmu dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000 (2004).
Przylipiak Mirosław, Kino bezpośrednie 1960-1963, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: