Discussion Course in Baltic Linguistics 1 3020-BA2BKJ
The course focuses on generative linguistics. The material covered includes the history of this discipline, as well as the newest developments and theoretical models proposed in present-day versions of generativism. The most important assumptions and analyses formulated within the framework of generative linguistics will be discussed from the theoretical point of view, and confronted with linguistic data from various languages (including Polish and English, as well as the Baltic languages). The course will introduce students into basic concepts of generativism, the history of generativism, its relation to American structuralism and other structuralist frameworks, the role of Noam Chomsky, the issues of nativism and universalism, the concept of Universal Grammar. Another important issue covered during the course is the relation between language, mind, and brain (i.e. the relation between generativism, psycholinguistics and neurolinguistics), as well as rationalism as the philosophical background of generative linguistics. Special attention will be paid to the basic concepts of generative syntax, the status of syntax within the generative enterprise, minimalism as the newest model of generative syntax, basic concepts of generative phonology, derivationalism as a model of phonological analysis and Optimality Theory as the newest model of generative phonology. The relations between language and other cognitive skills (in particular, counting) will also be discussed.
Type of course
Mode
Learning outcomes
Having completed the course, the student will be able to:
- analyze basic linguistic phenomena and processes related to phonetics, phonology, morphology and syntax from the generative perspective;
- use a set of basic terms employed in generative linguistics;
- use analytical tools developed within generative linguistics, such as X-bar notation, derivational rules and optimality hierarchies;
- define and discuss the most important trends in contemporary generative linguistics.
Assessment criteria
Final written test including open questions and multiple-choice questions, duration: 90 minutes.
Bibliography
Bobrowski, Ireneusz (1993), Językoznawstwo racjonalne. Z zagadnień teorii językoznawczej i metodologii opisów gramatycznych. Kraków: Instytut Języka Polskiego PAN.
Chomsky, Noam (1982), Zagadnienia teorii składni, tłum. Ireneusz Jakubczak, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Chomsky, Noam (2005), O naturze i języku, tłum. Jacek Lang, Poznań: Axis.
Lyons, John (1972), Chomsky, tłum. Barbara Stanosz (Biblioteka Wiedzy Współczesnej OMEGA: 230), Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna (II wydanie – 1975, III wydanie – 1998: Prószyński i Spółka)
Mecner, Paweł (2005), Elementy gramatyki umysłu, Kraków: Universitas (II wydanie – 2007).
Rosner, Katarzyna (1995), red., Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów, t. 1: Język i jego nabywanie, Warszawa: IFiS PAN.
Rosner, Katarzyna (1996), red., Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów, t. 2: Generatywny program badań nad ludzkim umysłem, Warszawa: IFiS PAN.
Rutkowski, Paweł (2001), „Wprowadzenie do fonologii generatywnej”, Poradnik Językowy 1, s. 12-30.
Stalmaszczyk, Piotr (1991), „Gramatyka generatywna Noama Chomsky'ego – najnowsze tendencje i niektóre implikacje”, w: Henryk Kardela i Zbysław Muszyński (red.), Noam Chomsky. Inspiracje i perspektywy (Znak-Język-Rzeczywistość – Biblioteka Myśli Semiotycznej: 8), Lublin, Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej UW, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Wydawnictwo UMCS, s. 139-156.
Stalmaszczyk, Piotr (1992), „Współczesna gramatyka generatywna Noama Chomsky'ego - przegląd problematyki i implikacje”, w: Franciszek Grucza (red.), Gramatyka - konstrukt imtelektualny czy rzeczywistość: glottodydaktyczne implikacje tej alternatywy, Warszawa: Wydawnictwa UW, s. 85-101.
Stalmaszczyk, Piotr (2001), „Język i gramatyka w programie minimalistycznym i semantyce pojęciowej”, w: Grażyna Habrajska (red.), Język w komunikacji, t. 1, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, s. 77-82.
Stanosz, Barbara (1977), wybór i oprac., Lingwistyka a filozofia: współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Stanosz, Barbara (1980), wybór i oprac., Język w świetle nauki, Warszawa: Czytelnik.
Witkoś, Jacek (1999), „Program minimalistyczny: syntaktyczna rewolucja czy ewolucja?”, Acta Neophilologica 1, s. 89-96.
Witkoś, Jacek (2000), „Program minimalistyczny: podstawowe założenia i przykłady derywacji zdań w języku polskim”, Polonica 20, s. 5-22.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: