Psycholinguistics 3007-N374PL
Course topics:
1. Introduction to psycholinguistics: subject, history and methodology of psycholinguistic research. Basic notions.
2. Elements of neurolinguistics: brain composition and functioning regarding activities responsible for speaking and thinking.
3. Memory (biological basics, characteristics and types of memory, rules of its functioning, development) and learning processes.
4. Language categorization and notion of prototype.
5. Language stereotype.
6. Organization of mental dictionary.
7. Human language versus animal language.
8. Language philogenesis: origins and development of human language.
9. Language ontogenesis: biological and cultural conditions of child's speech development
- Argument between Piaget and Chomsky regarding language.
- Cultural and social conditions of speech (Bernstein's theory, newer approaches).
10. Selected disorders of speech development (dysphemia, left-handedness, dysgraphia, dyslexia).
11. Bilinguism: characteristics of bilinguism, developmental conditions, profits and limits of language and cognitive abilities.
12. Psycholinguistic problems of translation.
Passing conditions:
1. Presence during courses.
2. Delivering a lecture.
3. Final written test.
Type of course
Bibliography
J. Aitchison, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa 1991.
J. Aitchison, Ziarna mowy: początki i rozwój języka, Warszawa 2002.
Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów, red. G. Wales Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980 (artykuły B. Bernsteina; J. Brunera; M.A.K. Hallidaya).
J. Bartmiński, J. Panasiuk, Stereotypy językowe [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993.
M. Bogdanowicz, Realność dysleksji - historia badań, terminologia, definicja [w:] Zaburzenia mowy. Mowa teoria-praktyka, t.1, red. S. Grabias, Lublin 2001.
Z. Bokszański, A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjologia języka, Warszawa 1977.
W. Budohoska, A. Grabowska, Dwie półkule - jeden mózg, Warszawa 1994.
E. Dąbrowska, W. Kubiński, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego [w:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Kraków 2003.
J. Diamond, Trzeci szympans. Ewolucja i przyszłość zwierzęcia zwanego człowiekiem, Warszawa 1998.
Psycholingwistyka, red. J. Berko Gleason, N. Bernstein Ratner, Gdańsk 2005.
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.
D. Hymes, Socjolingwistyka i etnografia mówienia [w:] Język i społeczeństwo, red. Michał Głowiński, Warszawa 1980.
M. Jagodzińska, Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk 2003.
M. Kielar-Turska, Eleonory Rosch koncepcja kategorii semantycznych. Badania własne [w:] Studia z psycholingwistyki ogólnej i rozwojowej, red. I. Kurcz, Wrocław 1983.
I. Kurcz, Język a psychologia, Warszawa 1992.
G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988 (wstęp T.P. Krzeszowskiego).
J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, "Polonistyka" 1989, z. 7.
K. Rosner, Teoria języka i umysłu ludzkiego Noama Chomsky'ego i jej interdyscyplinarna doniosłość [w:] Noama Chomsky'ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów, wybór K. Rosner, Warszawa, 1995 (t. l, rozdział Język i jego nabywanie, s. 7-53).
D.L. Schacter, Siedem grzechów pamięci, Warszawa 2003.
Stereotypy i uprzedzenia, red. Z. Chlewiński, I. Kurcz, Warszawa 1992.
Z. Tarkowski, Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992 (zwłaszcza cz. IV i V).
J.R. Taylor, Kategoryzacja w języku. Prototypy w kategorii językoznawczej, Kraków 2001.
M. Tomasello, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych? [w:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Kraków 2003.
M. Tomasello, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa 2002.
A. Wierzbicka, Język - umysł - kultura. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Warszawa 1999 (jeden artykuł do wyboru).
M. Zagrodzki, Słownik umysłowy [w:] Psychologia a semiotyka. Pojęcia i zagadnienia, red. I. Kurcz, Warszawa 1993, s. 178-190.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: