Methodics of teaching in secondary school( literary and cultural education) 3007-N1B1ML
Approximately 25% of our time is devoted to reflect upon different schools and modes of literary analyses. Teachers should be conscious readers of a literary work, fluent with various interpretational tools( history and theory of literature, linguistic contexts, etc) . They should also get aquainted with their students’ reading habits and intellectual potentials. The rest of time is spent on practical activities . A significant task is planning secondary school lessons taking into account a reading list, syllabus as well as various methods and forms of young people’s cultural and literary education. Finally, we are planning to conduct a number of workshops based on a specific material (case studies).
Throughout the course students will be inspected during their teacher practice at schools, where they are to verify theoretical knowledge with the realities of teacher’s work. The results of the inspections are to be later analysed.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Student should know:
- programme of teaching and exam requirements for secondary school-leavers, minimum two specific syllabi and textbooks based on them;
- specificity of didactic process connected with teaching Polish in secondary school.
- theory of literature and linguistics
Student should be able to:
- plan effective didactic work in secondary school improving his/her students analytical, communicative and liguistical competence ( by chosing a proper coursebook and other educational aids);
- choose appropriate methods of teaching;
- prepare a lesson scenario;
- set homework assingnment for secondary school students and stimulate their self-development;
- integrate knowledge and skills from various fields (including theory of literature, lihguistics, cultural studies and art) aiming at systematizing data and using them in practice.
Assessment criteria
Students are supposed to revise secondary school obligatory readings as well as requirements concerning theory of literature and linguistics. They will also be assessed on the basis of their work during the course (for instance, they will be expected to mark a secondary school student’s composition or prepare a presentation).
Another criterion for assessment will be fluency in practical activities such as preparing lesson scenarios.
Practical placement
25 hours as a teacher and 25 hours inspecting classes run by other students
Bibliography
Teaching programme, chosen textbooks nad syllabuses as well as matura-exam manuals and criteria.
Obligatory:
1. Stanisław Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, STENTOR, Warszawa 2004.
2. Maria Węglińska, Jak przygotować się do lekcji? [w:] Metodyka literatury, t.2, wybór i wstęp Jadwiga Pachecka, Anna Piątkowska, Katarzyna Sałkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Warszawa 2003.
3 Janusz Sławiński, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego [w:] Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz i J. Sławiński, Kraków 1976 i dalsze wydania.
4 Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
5 Renata Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy [w:] Język a kultura, t. 4, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991.
6 Maciej Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003 – rozdz. 7: W świecie manipulacji; rozdz. 8: 12 grzechów głównych, s. 69-155.
7 Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004.
8 Ryszard Tokarski, Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 1993, s. 335-362.
9 Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J. Puzynina, Warszawa 2004 - zagadnienia dotyczące kształcenia językowego w liceum.
10 Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. A. Mikołajczuk, E. Bańkowska, Warszawa 2006 [teksty: W. Kudyby, B. Taras, S. Bortnowskiego, A. Janus-Sitarz, B. Olszewskiej, M. Rusek].
Supplementary:
1. Metodyka literatury, t.1, wybór i wstęp Jadwiga Pachecka, Anna Piątkowska, Katarzyna Sałkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Warszawa 2001.
2. Metodyka literatury, t.2, wybór i wstęp Jadwiga Pachecka, Anna Piątkowska, Katarzyna Sałkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Warszawa 2003.
3. Stanisław Bortnowski, Jak uczyć poezji? Konteksty dzieła literackiego, Warszawa 1991.
4. Michał Głowiński, Style odbioru, Kraków 1977 – pięć początkowych szkiców.
5. Michał Głowiński, Powieść i autorytet [w tegoż:] Porządek, chaos, znaczenie. Szkice o powieści współczesnej, Warszawa 1968.
6. Michał Głowiński, O intertekstualności [w tegoż:] Poetyka i okolice, Warszawa 1992.
7. Ryszard Handke, Utwór fabularny w perspektywie odbiorcy, Wrocław 1982, część 1 i 3.
8. Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego [w tegoż:] W świecie tekstów i wartości. Szkice z teorii lektury, Warszawa 1991
9. Janusz Sławiński, O problemach <
10. Janusz Sławiński, Wokół teorii języka poetyckiego [w tegoż] Dzieło, język, tradycja; także [w:] Problemy teorii literatury, seria 1, Wrocław 1976, 1987.
11. Zenon Uryga, Godziny polskiego, Warszawa – Kraków 1996
11 Maria Nagajowa, Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Warszawa 2003.
12 Jadwiga Puzynina, Słowo manipulacja w języku polskim [w:] J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992, s. 203-233.
13 Jadwiga Puzynina, O języku wartości w szkole [w:] Kompetencje szkolnego polonisty 2, red. B. Chrząstowska, Warszawa 1997 lub "Polonistyka" 1996, nr 4.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: