Literature for children and teenagers 3007-N1A3LD
The lecture covers the analysis of the most important issues connected with literature (exisiting in the present social awareness) that is directed towards young readers and the historical and cultural determinants of the literature. The analysis of the determinants leads to a search for the place of a child in the culture of medieval Europe and the changes in the image of childhood that were introduced due to christianity (Christ as a holly child, and then a child as the allegory of innocence) and sentimental culture (Rousseau) and biedermeier culture (the change in family portraits: from the child's marginal role to putting it in the centre of the picture). The next lectures present the beginnings of the French book for children (Perrault, D'Aulnoy, Beumont, Galland), the development of literature for children and teenagers in the 18th century Europe (Dumas, Swift, Nebery), the first magazines for young age in England, in France and in Poland, and the beginnings of Polish literature for young readers (Jachowicz, Hoffmanowa, Krakowowa and their followers).
The following lectures cover the problematic and historical analysis of the issues that allow for understanding of the present shape of literature and books for children. In the first subject area we will focus on the analysis of poetry for children: from the simple, didactic exempla of Jachowicz (wrongly confused with Heinrich Hoffmann) through "poetic school" of Tuwim and Brzechwa to new trends and generations (Przyboś, Kamieńska, Kulmowa, new generation of poets); a natural supplement to this subject area is the analysis of child's language in poetry of the 2nd half of 20th century (Grochowiak, Białoszewski, Barańczak). The second, largest subject area covers the development of European fable and fantasy (from the Grimm brothers to present currents initiated by Roald Dahl) and Polish one (from Urbanowska and Leśmian to the newest phenomena). This part of lecture will focus on the analysis of the present antipedagogical trends that dominated contemporary market of children's books and shaped the reading preferences of young generation (so called antibook, antiesthetics, horror for children). Lectures on fiction for young readers concentrate mainly on the transformation dynamics of the main character and narrative forms and on the methods of arousing literary interest among the readers, which are typical of popular culture.
Reflecting on the development of literature is parallel to reflecting on the development of a children's book (transformations of editorial form, the old and new "schools" of illustrations), on the role of school books and other literature education, on the place of a book in the culture of new generation, modern forms of activities with books and a young reader, the newest experience of European libraries and institutions promoting reading.
Type of course
Mode
Bibliography
1.Zofia Adamczykowa: Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa 2001
2. Philippe Ariés: Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach. Przekł. M. Ochab. Gdańsk 1995
3. Alicja Baluch: Archetypy literatury dziecięcej. Kraków 1992
4. Alicja Baluch: Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim). Kraków 1998
5. Baśń i dziecko. Red. Halina Skrobiszewska. Warszawa 1978
6. Uroszula Chęcińska, Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej, Szczecin 2006
7. Jerzy Cieślikowski: Literatura i podkultura dziecięca. Wrocław 1965
8. Jerzy Cieślikowski: Literatura osobna. Warszawa 1985
9. Anna Czabanowska-Wrólel, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996
10. Anna Czabanowska-Wróbel, Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków2003
11. Janusz Dunin: Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX wieku. Łódź 1982
12. Dzieciństwo i sacrum. Studia i szkice literackie. Red. Joanna Papuzińska i Grzegorz Leszczyński. Cz. 1 Warszawa 1998. Cz. 2 Warszawa 2000
13. Dziecko i jego światy we współczesnej poezji dla dzieci. Red. Urszula Chęcińska. Szczecin 1994
14. Jolanta Hartwig-Sosnowska: Wyobraźnia bez granic. Warszawa 1987
15. Krystyna Heska-Kwaśnewicz: Tajemnicze ogrody. Rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. Katowice 1996
16. Książka dziecięca 1990 - 2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, red. Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Michał Zając, Warszawa 2006
17. Krystyna Kuliczkowska: W świecie prozy dla dzieci. Warszawa 1983
18. Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia. Red. Joanna Papuzińska, Grzegorz Leszczyński, Warszawa 2002
19. Kulturowe konteksty baśni, red. G. Leszczyński, t. I Rozigrana córa mitu, Poznań 2005, t II W poszukiwaniu straconego królestwa, Poznań 2006
20. Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Z perspektywy wartości o prozie dla dzieci i młodzieży. Poznań 1994
21. Grzegorz Leszczyński: Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży. Warszawa 1990
22. Grzegorz Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006
23. Jolanta Ługowska: Bajka w literaturze dziecięcej. Warszawa 1989
24. Jolanta Ługowska: Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury. Wrocław 1981
25. Jolanta Ługowska, W Fantazjanie i gdzie indziej. Szkice o baśni literackiej, Wrocław 2006
26. Mit dzieciństwa w sztuce młodopolskiej. Red. Joanna Papuzińska. Warszawa 1992
27. "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" Marii Konopnickiej w stulecie pierwszego wydania. Red. Tadeusz Budrewicz i Zbigniew Fałtynowicz. Suwałki 1997
28. Joanna Papuzińska: Drukowaną ścieżką. Łódź 2001
29. Joanna Papuzińska: Dziecko w świecie emocji literackich. Warszawa 1996
30. Joanna Papuzińska: Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży. Warszawa 1989
31. Poezja i dziecko. Red. Bogusław Żurakowski. Warszawa 1986
32. Vladimir Propp, Nie tylko bajka. Tłum. D. Ulicka. Warszawa 2000
33. Sezamie, otwórz się! Z nowszych badań nad literaturą dla dzieci i młodzieży w Polsce i za granicą. Red. Alicja Baluch i Kazimierz Gajda. Kraków 2001
34. Gertruda Skotnicka: Z literackich kręgów dzieciństwa i dojrzewania. Studia i szkice. Wrocław 1994
35. Sto lat baśni polskiej. Red. Grzegorz Leszczyński. Warszawa 1995
36. Ryszard Waksmund: Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Wrocław 2000
37. W kręgu arcydzieł literatury młodzieżowej. Red. Lech Ludorowski. Lublin 1998
38. Bogusław Żurakowski: Literatura - wartość - dziecko. Kraków 1992
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: