Methodology of Teaching Polish as a Foreign Language 3004-SP-MNJPJO
Course participants will become acquainted with different methods and techniques of teaching Polish as a foreign language and will see many examples of didactic materials used in these methodological approaches. They will discover different styles of leading the process of teaching, as well as didactic and interactive skills, and personality features that should characterize a language teacher. An important aspect of the course is to present rules of planning the didactic process at different levels of language proficiency. A class as a didactic unit will be presented, as well as its structure and types. Preparation of a teacher for the class will be discussed, mainly defining the class’s objective and making a class outline. Course participants will learn how to prepare adequate and engaging didactic materials, which would encourage students to participate actively in a class. They will also discover what techniques and means to use in order to practice and develop different language skills: listening comprehension, reading comprehension, writing, and speaking, as well as how to teach vocabulary and grammar. The course also includes presenting the basic tools of work of a teacher of Polish as a foreign language, such as handbooks, audiovisual materials, and multimedia.
The use of Artificial Intelligence tools, as well as online translators, is possible only when consulted with the lecturer. Without the teacher's approval, it is forbidden to utilize such tools.
In written assignments, it is necessary to point out all the fragments taken from other authors' works, e.g. from articles available online. Plagiarism is a serious academic offense.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
After attending the course students will know how to:
- use effectively different methods, techniques, and means of teaching Polish as a foreign language according to the language proficiency of their students, as well as their needs and interests;
- successfully develop during the class all the language skills: vocabulary and grammar, listening, reading, speaking, writing;
- choose adequate teaching materials among available handbooks and how to use them;
- create engaging didactic materials for different courses and levels of language proficiency;
- plan a class and an entire language course;
- prepare syllabi of classes for different levels of language proficiency;
- aptly assess language competencies of foreigners studying Polish.
Assessment criteria
Presentation of a fragment of a grammar lesson in class, Final Exam, Attendance.
Bibliography
• Czarnecka U., Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990.
• Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
• Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
• Gębal P., Nauczający języków obcych jako podmiot badań dydaktyki języków obcych, [w:] tegoż, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 392–429.
• Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010.
• Janowska I., Podejście zadaniowe w nauczaniu języków obcych, Kraków 2012.
• Janowska I., Mediacja i działania mediacyjne w dydaktyce języków obcych, „Języki Obce w Szkole” 2017, nr 3, s. 80–86.
• Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.
• Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.
• Kacprzak L., Ogólne wskazówki dla początkujących lektorów, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 137–146.
• Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
• Latkowska J., Podarujmy naszym uczniom odrobinę uśmiechu, czyli o zachęcie i aprobacie nauczycielskiej, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/1993, s. 403–409.
• Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.
• Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
• Moszczyńska E., Jak postrzegamy nauczyciela, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 137.
• Moszczyńska E., Poszukując modelu nauczyciela języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s.42–43.
• Prizel-Kania A., Rozumienie ze słuchu – strategie uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, pod red. A. Seretny i E. Lipińskiej, Kraków 2008, s. 17–28.
• Seretny A., Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków 2010.
• Teklińska-Kotulska E., Czynniki psychologiczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 129–136.
• Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999.
• Żylińska M., Jak kształcić nauczycieli języków obcych?, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 44–50.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: