Polish as a foreign language 3004-SP-JPJO
The course is addressed to the candidates who possess the excellent knowledge of Polish grammar. Its basic aim is to present the language system in a functional way, useful for teaching practice. Elements of contrastive grammar will make teachers aware of the difficulties which foreigners run up against while learning Polish. Presentation of language issues will be accompanied with the search of methods that may occur helpful in the process of teaching PFL.
The use of Artificial Intelligence tools, as well as online translators, is possible only when consulted with the lecturer. Without the teacher's approval, it is forbidden to utilize such tools.
In written assignments, it is necessary to point out all the fragments taken from other authors' works, e.g. from articles available online. Plagiarism is a serious academic offense.
Type of course
Mode
Course coordinators
Term 2024: | Term 2023: |
Learning outcomes
After the course a student:
- knows the methods of teaching grammar of PFL and possesses the knowledge about the contemporary Polish, indispensable for teaching PFL;
- Is skillful at teaching Polish declension and conjugation as well as at explaining the aspects of verbs and semantic issues;
- Is able to foresee possible difficulties occurring during teaching certain grammar issues or while working with learners of certain nationalities;
- Is able to use his/her knowledge in classroom performance.
Assessment criteria
- regular attendance
- short tests
- written homeworks
- final written exam
Bibliography
Awdiejew U., Rozwijanie sprawności mówienia w języku polskim jako obcym. Zarys problematyki, „Przegląd Polonijny”, nr 1, s. 69-76.
Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa 2010.
Cienkowski W., Błędy w języku ojczystym a błędy w języku obcym, “Poradnik Językowy” 1980, z. 8, s. 441-447.
Dąbrowska A., Najczęstsze błędy popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Kraków 2004, s. 106-137.
Dąbrowska A., Pasieka M., Wybrane zagadnienia morfologii czasownika jako problem glottodydaktyczny [w:] W kręgu wiernej mowy, red. M.Wojtak, M. Rzeszutko, Lublin 2004, s. 513-528.
Goszczyńska H., Magajewska M., Od przypadka do przypadka. Część I. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego ze zbiorem ćwiczeń, Łódź 2012.
Grochala B., Norma wzorcowa vs norma użytkowa a glottodydaktyka, [w:] Błąd Glottodydaktyczny, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 22, 2015, s. 87-98.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 2006.
Język polski : kompendium, red. M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska, Warszawa 2010.
Jurkowski M., Język polski na tle innych języków świata, [w:] Vademecum lektora języka polskiego, red. B. Bartnicka, L. Kacprzak, E. Rohozińska, Warszawa 1992.
Jurkowski M., Rodzaj gramatyczny w języku polskim, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, red. B. Bartnicka, L. Kacprzak, E. Rohozińska, Warszawa 1992, s. 53-63.
Kaleta Z., Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1995.
Kania J.T., Szkice logopedyczne, Lublin 2011.
Kuc M., Propozycja programu nauczania cudzoziemców fleksji polskiego czasownika [w:] Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, red. J.Mazur, A.Małyska, K. Sobstyl, Lublin 2013, s. 77-83.
Kochański W., Koszutska O., Listkiewicz Z., Sekrety żywego słowa, Warszawa 1974.
Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
Madelska L., Warchoł-Schlottman M., Odkrywamy język polski; Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków 2008.
Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla obcokrajowców, Wrocław 2010.
Mędak, S., Praktyczny słownik łączliwości składniowej czasowników polskich, Kraków 1995 i kolejne wydania.
Mędak, S., Słownik form koniugacyjnych czasowników polskich, Kraków 1997 i kolejne wydania..
Słowo i wypowiedź 2. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców: podręcznik dla studentów i lektorów języka polskiego, red. J. Porayski-Pomsta, Warszawa 2010.
Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 2002.
Pastuchowa, M., Formacja słowotwórcza jako leksem. O nauczaniu słowotwórstwa polskiego, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004, s.185-189.
Podracki J., Poziomy normy językowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego (JPJO), [w:] Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010, s. 143-147.
Słaby-Góral Iwona, Analiza możliwości funkcjonalnego wprowadzania wybranych form deklinacyjnych (na podstawie Narzędnika i Miejscownika) w grupach studentów cudzoziemców uczących się języka polskiego, “Acta Universitatis Lodziensis; Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 9, 1997, s. 5-11.
Słaby-Góral Iwona, Do czego Polakom jest ten nieszczęsny celownik, czyli problemy cudzoziemców związane z użyciem rzadziej występujących form fleksyjnych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 12, 2002, s. 81-86.
Słaby-Góral Iwona, Między językoznawstwem integracyjnym a językoznawstwem filologiczno-semiotycznym. Gramatyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001, s. 425-437.
Tambor J., Po co są końcówki równoległe? [w:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. J. Tambor, Katowice 2007, s. 9-20.
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1988.
Zych J., Prawdę mówiąc – o zagrożonym gatunku gramatycznym, czyli o imiesłowie przysłówkowym, Kwartalnik POLONICUM 11/2011.
Żurek A., Tworzenie aktów grzecznościowych przez cudzoziemców uczących się języka polskiego, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka jpjo u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, .A. Seretny, Kraków 2008, s. 323-327.
Ponadto artykuły zamieszczane w dziale O JĘZYKU w Kwartalniku POLONICUM, wersja elektroniczna na stronie www.polonicum.uw.edu.pl
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: