Literature in Teaching Polish as a Foreign/Second/Heritage Language 3004-C3F-PO3
During classes, basic theoretical readings on the role of literature, especially contemporary prose, in the process of teaching Polish as a foreign/second/heritage language will be analyzed. Different methodological approaches to literary texts in a language classroom will be discussed as well.
It will provide the course participants with solid theoretical knowledge that will enable them to introduce fragments of literary texts in their own classroom. Students will be able to put this knowledge in practice later in the semester while analyzing in detail in class six chosen contemporary Polish novels, which represent different literary trends, genres and styles, from the point of view of teaching Polish to foreigners.
Discussions about the concrete fragments of the chosen novels will be followed by attempts to create coherent and well thought-through lesson plans, including different types of exercises, such as vocabulary exercises, reading comprehension exercises, as well as activities aimed at developing speaking and writing skills.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
After the course, students will:
I. know:
– basic theoretical literature on introducing literary texts in the process of teaching Polish as a foreign/second/heritage language,
– main methodological approaches to literary texts in classes of Polish as a foreign/second/heritage language;
– several important and representative contemporary Polish novels;
II. be able to:
– analyze literary texts from the point of view of their usefulness in the process of teaching Polish as a foreign/second/heritage language,
– prepare a coherent lesson plan and adequate exercises based on a fragment of a chosen contemporary Polish novel;
III. be aware of:
– the special role of literature as a medium of cultural content in the process of teaching foreign languages,
– promulgating Polish literature among people learning Polish as a foreign/second/heritage language.
Assessment criteria
– regular attendance (maximum two absences per semester allowed),
– continuous assessment (preparation for classes, participation in discussions in class),
– final paper: preparing a lesson plan and exercises based on a fragment of a chosen contemporary Polish novel.
Practical placement
–
Bibliography
a) Discussed Polish Contemporary Novels:
– Barys Ł., Kości, które nosisz w kieszeni, Warsaw 2021.
– Bator J., Piaskowa Góra, Warsaw 2012.
– Grzegorzewska W. Guguły, Wołowiec 2014.
– Hen M. Segretario, Kraków 2023.
– Szostak W., Chochoły, Warsaw 2010.
–Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych, Kraków 2009.
b) Theoretical Readings:
– Achtelik A., Tekst literacki jako źródło wiedzy o kulturze polskiej, [in:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, ed. A. Dąbrowska, Wrocław 2004, pp. 417–420.
– Cudak R., Literatura w zagranicznej promocji języka i kultury polskiej, [in:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków 2021, pp. 385–405.
– Czerkies T., Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach języka obcego – wybrane metody uwzględniające literaturę w procesie nauczania, [in:] T. Czerkies, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012, pp. 61–76.
– Davis N., Posłowie. Literatura polska – ulica szeroka jak świat, [in:] Światowa historia literatury polskiej. Interpretacje, ed. M. Popiel, T. Bilczewski, S. Bill, Kraków 2020, pp. 633–640.
– Kozłowski A., Poziom nauczania języka obcego a możliwości wykorzystania tekstów literackich, [in: ] A. Kozłowski, Literatura piękna w nauczaniu języków obcych, Warsaw 1991, pp. 109–125.
– Lipińska E., Jeden język, wiele aspektów – o zróżnicowaniu polszczyzny w kraju i za granicą w kontekście jej nauczania, [in:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, ed. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021, pp. 45–71.
– Miodunka W., Elementy składowe glottodydaktyki polonistycznej: praktyka nauczania cudzoziemców polszczyzny, językoznawstwo stosowane, (glotto)dydaktyka ogólna, [in:] W. Miodunka,, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków 2016, pp. 18–57.
– Mrozowska H., Tekst literacki jako strategia dydaktyczna w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2001, no. 3, pp. 24–30.
– Walas T., Oko innego/cudzoziemca jako możliwa perspektywa poznawcza literatury polskiej, [in:] Polonistyka bez granic, t. 1, ed. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, Kraków 2010, pp. 213–221.
– Zieniewicz A., Historycznie, literacko czy kulturowo – nauczanie literatury w perspektywie glottodydaktycznej, „Kwartalnik Polonicum” 2013, no. 13, pp. 30–35.
– Zieniewicz A., Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, [in:] Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, ed. J. Zych, Warsaw 2020, pp. 15–28.
– Zych J., Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków, [in:] Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, ed. J. Zych, Warsaw 2020, pp. 67–94.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: