Introduction to Sychronic Linguistics 3003-P1A1JS
The classes are an introduction to synchronous language study. Students will learn the basic terminology and concepts belonging to this discipline. The subject of interest will include: the definition of language, units of language and units of text, functions of language and functions of expression, the typology of signs (with particular reference to language), the structure of language (vocabulary and grammar), the structure of sentences, meaning and reference, acts of speech, elements of geolinguistics and typology of languages, branches of linguistics. The classes are designed to interest students in the language and prepare them to study other linguistic subjects.
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Term 2024Z: | Term 2023Z: |
Mode
Term 2024Z: Classroom Remote learning | Term 2023Z: Remote learning Classroom |
Learning outcomes
When the course is completed, a student:
- knows what langue and parole are;
- knows the consequences of the language's duality;
- is able to point and characterize linguistics subfields;
- is able to understand and explain basic grammar terms;
- is able to classify the utterances in terms of their function;
- is aware of the aspect of the description of a language and linguistic phenomena.
Assessment criteria
ECTS CREDITS:
Estimated student workload: 90 hours (3 ECTS), including:
- participating in classes: 30 hours (1 ECTS)
- preparing for classes: 30 hours (1 ECTS)
- solving a unit test or unit tests, preparing one or more written assignments: 30 hours (1 ECTS)
COURSE REQUIREMENTS AND METHODS OF LEARNING OUTCOMES VERIFICATION:
- Written assignment(s) — 30%
- Unit test or tests — 20%
- Final test — 50%
The Kampus platform or Google Forms can be used for assignments and tests. The final test can be split into parts after each unit.
ABSENCES FROM CLASSES:
Two absences are allowed. Above this number (with the exception of cases immediately documented, e.g. by sick leave) – it is not possible to pass the class. Unexcused excess absences must be made up in the manner indicated by the class teacher.
Legal basis: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt 17 par. 2,
b. pkt 4.5 par. 17,
c. par 33.
PRINCIPLES FOR THE USE OF AI TOOLS:
1. If students wish to use artificial intelligence tools for wrtitten assignments, they must:
a. obtain the teachers's permission,
b. agree with the teacherthe objectives and scope of the use of artificial intelligence tools.
(2) If students use artificial intelligence tools:
a. without the consent of the teacheror
b. in a manner not agreed with the teacher,
the teacher shall apply procedures analogous to those used in the anti-plagiarism procedure. These procedures are described by The University Council for Teaching and Learning in Resolution 14.
Legal basis:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Practical placement
N/A
Bibliography
Obligatory readings:
Grzegorczykowa, Renata: Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
Non-obligatory readings*:
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański, Wrocław 1993 (lub wyd. następne) – wybrane artykuły.
Encyklopedia języka polskiego, (poprzednio: Encyklopedia wiedzy o języku polskim), red. Stanisław Urbańczyk, Wrocław 1991 (lub wyd. następne) – wybrane artykuły.
Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, wyd. 2. Lublin 2001 – wybrane artykuły.
Apresjan, Jurij D.: Semantyka leksykalna, wyd. II, przekł. Z. Kozłowska i A. Markowski, Warszawa 2000.
Austin John L.: Jak działać słowami, w: tegoż, Mówienie i poznawanie, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993.
Bańko, Mirosław: Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa, Warszawa 2001, rozdz. 1-13, http://banko.polon.uw.edu.pl/inne_publikacje.html.
Bańko, Mirosław, Przepiórkowski, Adam, Górski, Rafał, Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara: Narodowy Korpus Języka Polskiego. Warszawa, 2012, http://nkjp.pl/index.php?page=3&lang=0.
Bednarek, Adam i Grochowski, Maciej: Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń 1987.
Bobrowski, Ireneusz: Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Bogusławski, Andrzej: Obiekty leksykograficzne i jednostki języka, w: A. Bogusławski, Sprawy słowa, Warszawa 1994, s. 115-124.
Bogusławski, Andrzej: Uwagi o pracy nad frazeologią, w: A. Bogusławski, Sprawy słowa, Warszawa 1994, s. 125-136.
Cruse, Alan: Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics, Oxford, New York 2004, publikacja dostępna w e-Książkach BUW (Academic Research Source eBooks).
Dalewska-Greń, Hanna: Języki słowiańskie, Warszawa 1997.
Diringer, David: Alfabet, Warszawa 1972.
Języki indoeuropejskie, pod red. L. Bednarczuka, t. 1 i 2, Warszawa 1986.
Grochowski, Maciej: Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń 1982.
Grzegorczykowa, Renata: Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 4. rozszerzone, Warszawa 2010, publikacja dostępna z iBuk-a via BUW (http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/2578)
Guiraud, Pierre: Zagadnienia i metody statystyki językoznawczej, Warszawa 1966.
Hockett, Charles F.: Kurs językoznawstwa współczesnego, Warszawa 1968.
Języki indoeuropejskie, pod red. L. Bednarczuka, t. 1 i 2, Warszawa 1986.
Levinson, Stephen C.: Pragmatyka, Warszawa 2010, , publikacja dostępna z iBuk-a via BUW (http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/2574)
Lyons, John: Semantyka, t.1 i 2, Warszawa 1984.
Majewicz, Alfred: Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.
Mecner, Piotr: Elementy gramatyki umysłu, Kraków 2005.
Milewski, Tadeusz: Językoznawstwo, Warszawa 2004 (lub wyd. poprzednie), publikacja dostępna z iBuk-a via BUW (http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/1775)
Podstawy językoznawstwa korpusowego, red. Barbara Lewandowska-Tomaszczyk, Łódź 2005.
Przybylska, Renata: Wstęp do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 2004.
Psycholingwistyka, red. Jean B. Gleason, Nan B. Ratner, Sopot 2005.
Saloni, Zygmunt, Apologia graficyzmu, w: Prace z językoznawstwa ogólnego i kontrastywnego, pod red. J. Sambor, R. Huszczy, Warszawa 1991.
Sambor, Jadwiga: Słowa i liczby. Zagadnienia językoznawstwa statystycznego, Wrocław 1972.
Saussure, Ferdinand de: Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961 (lub wyd. następne).
Szupryczyńska, Maria: Wstęp do językoznawstwa ogólnego, Toruń 1988.
Tokarz, Marek: Elementy formalnej teorii składni, Warszawa 1994.
Weinsberg, Adam: Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983..
Wierzbicka, Anna: O języku dla wszystkich, Warszawa 1967.
Wierzbicka, Anna: Genry mowy, w: Tekst a zdanie, red. Teresa Dobrzyńska, Elżbieta Janus, Warszawa 1983, 125-138.
Wierzbicka, Anna: Język-umysł-kultura, Warszawa 1999.
Woliński, Marcin: Automatyczna analiza składnikowa języka polskiego, Warszawa 2019, r. V „Inne formalne opisy składni języka polskiego”, https://www.wuw.pl/data/include/cms/Automatyczna_analiza_skladnikowa_Wolinski_Marcin_2019.pdf.
Zbiór zadań z językoznawstwa, przekład i opracowanie Włodzimierz Gruszczyński, Warszawa 1990, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/2067.
* The list of readings indicates the range of the course content but students are not expected to read them comprehensively. The parts requiring reading will be indicated by the teachers. Teachers may also require the reading of another publication related to the curriculum. Of the above mentioned publications, the book most closely related to the curriculum is „Wstęp do językoznawstwa” by R. Grzegorczykowa.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: