Contemporary youth lexis - lexicographic seminar 3003-C4TN-KJ2
Introduction: lexicological and lexicographical aspects of youth vocabulary research.
Old and modern dictionaries recording youth lexis. Typological and thematic diversity of studies in this field.
Methodology of the lexicographic description of sociolectisms (methods of obtaining material and the specificity of the dictionary description of sociolectal lexis).
Macro- and microstructure of the dictionary of sociolectal lexicon.
Youth neologisms and some problems related to their description - on the example of entries from the dictionary of the Language Observatory of the University of Warsaw (obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl).
Citation rules. The problem of diagnostics of quotations illustrating the use of youth neologisms.
Expressiveness and axiological characterization of youth sociolect units.
Reflecting social and cultural changes in youth lexicon. The influence of youth vocabulary on contemporary Polish.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Having completed the classes, student:
– understands the specificity of the dictionary description of sociolectal lexis
– knows the dictionaries of youth sociolects discussed in class
– skillfully uses the basic terminology in the field of modern lexicography
– explains and interprets linguistic phenomena typical of youth sociolects
- is aware of the cultural determinants of the development of youth lexis
– has knowledge of the main lexicographical tendencies related to the description of sociolects
– is able to apply in practice the dictionary description tools learned in class
Assessment criteria
The seminar includes:
1) Ongoing preparation for classes.
2) Timely completion of homework.
3) Preparation of the final project: writing a credit paper consisting of a dictionary study of selected youth neologisms (according to the methods used in the Obserwatorium Językowe UW dictionary: obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl).
4) To prepare a short (20-minute) presentation of the collected material and the results of the analysis.
After meeting the above conditions, the student (whose attendance at classes is at an appropriate level) receives credit for the seminar.
STUDENT'S WORK TIME IN CLASSES (7 ECTS)
1) participation in classes: 30 hours (1 ECTS),
2) preparing for classes, doing homework, preparing presentations: 60 hours (2 ECTS),
3) preparation of the final project: 120 godzin (4 ECTS).
ABSENCES
1) The student is entitled to two unexcused absences.
2) If a student has more unexcused absences, he or she cannot pass the classes.
3) If a student wants to justify absences, he or she must document their objective reasons (e.g. sick leave) within a week.
4) The student is obliged to make up extra excused absences in the manner indicated by the person conducting the classes.
(legal basis: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: pkt. 17 par. 2, pkt. 4.5 par. 17, par. 33)
USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TOOLS
1) If a student wants to use artificial intelligence tools (for the purposes of a bachelor's thesis), he or she must:
a) obtain the consent of the person conducting the seminar,
b) agree with the instructor the goals and scope of use of artificial intelligence tools.
2) The student cannot use artificial intelligence tools to prepare and edit the bachelor's thesis.
3) If a student uses artificial intelligence tools:
a) without the consent of the instructor or
b) in a manner not agreed with him,
the person conducting the classes applies procedures analogous to those used in the anti-plagiarism procedure. These procedures were described by the University Council for Education in Resolution No. 14.
(legal basis: Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki; Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia; Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim)
Assessment methods and criteria may be modified depending on the education cycle.
Bibliography
Baniecka E., Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny — próba charakterystyki, „Studia Gdańskie”, 2008, t. V, 157–169.
Bańko M., Decyk-Zięba W., Rudnicka E. (red.), Leksykografia w różnych kontekstach, Warszawa 2020.
Bańko M., Karaś H. (red.), Między teorią a praktyką. Metody współczesnej leksykografii, Warszawa 2018.
Bańko M., Z historii antyleksykografii, Warszawa 2020.
Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001.
Bielińska M. (red.), Leksykografia. Słownik specjalistyczny, Kraków 2020.
Burkacka I., Klasyfikacja słowotwórcza nowszych zapożyczeń, „Linguistica Copernicana” 2010/2, s. 229–240.
Chaciński B., Totalny słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków 2007.
Filiciński P., Wójtowicz S., Hip hop. Słownik, Warszawa 2007.
Filiciński P., Sposoby pomnażania współczesnego zasobu frazeologicznego polszczyzny [w:] Perspektywy współczesnej frazeologii polskiej. Teoria. Zagadnienia ogólne, red. S. Bąba, K. Skibski, M. Szczyszek, Poznań 2010, s. 21–32.
Gębka-Wolak M., Między leksyką a składnią, czyli o specyficznych właściwościach gramatycznych wyrażeń typu gdzie on nie mieszkał, celnik jak nie wrzaśnie, ja ci porzucam, kupców a kupców [w:] Dyskursy trzeciego tysiąclecia 2, red. E. Pajewska, Szczecin 2013, s. 71–87.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Problemy metodologiczne związane z opisem nowych jednostek języka na przykładzie słownika neologizmów (OJ UW) [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 131–153.
Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Słownik polskich neologizmów w Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 109–130.
Jendrzejek A., Pastwa J. (red.), Słownik gwary młodzieżowej, Toruń 2006.
Kaczmarek L., Skubalanka T., Grabias S., Słownik gwary studenckiej, Lublin 1994.
Kłosińska K., Skąd się biorą frazeologizmy? Źródła frazeologizmów i mechanizmy frazeotwórcze [w:] Perspektywy współczesnej frazeologii polskiej. Geneza dawnych i nowych frazeologizmów polskich, red. G. Dziamska-Lenart, J. Liberek, Poznań 2016, s. 19–51.
Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.
Kołodziejek E., Konceptualizacja rzeczywistości w socjolekcie młodzieżowym, „Studia Językoznawcze” t. 1: Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, Szczecin 2002, s. 131–140.
Kołodziejek E., Socjolekt studentów – fakt czy mit? (w:) Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, t. VIII, Szczecin 2002, s. 289–299.
Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, tłum. M. Bucholc, Warszawa 2008.
Majdak M., Inne kwalifikatory w Innym słowniku języka polskiego. Wybrane zagadnienia [w:] Zeszyt 2 Studenckich Prac Naukowych Koła Młodych Językoznawców, red. E. Kołodziejek, Szczecin 2003, s. 7–19.
Niebrzegowska-Bartmińska S., O różnych wariantach definicji leksykograficznej – od taksonomii do kognitywizmu, „Etnolingwistyka”, 2018, t. 30, s. 259–284.
Pędzich B., Socjolekty wczoraj i dziś. Wpływ przemian społeczno-kulturowych przełomu XX i XXI w. na rozwój środowiskowych odmian języka [w:] Język (w) transformacji – transformacja w języku, red. nauk. A. Frączek i A. Just, Warszawa 2019, s. 78–88.
Piekot T., Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych 2008.
Smółkowa T., (red.), Słowa, słowa… Czy je znasz?, Kraków 2013.
Waszakowa K., Rola kontekstu i sytuacji w rozumieniu neologizmów, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 1997/53, s. 121–132.
Waszakowa K., Wariantywne postaci neologizmów w świetle adaptacyjnej funkcji słowotwórstwa, „Prace Filologiczne” 2007/53, s. 691–700.
Widawski M. (red. nauk.), Slang UG. Słownik slangu studentów Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
Wileczek A, Gry (nie)dosłownością w socjolekcie młodzieżowym, „Socjolingwistyka”, t. XXVIII, 2014, s. 153‒164.
Wileczek A., Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych, Warszawa 2018.
Żmigrodzki P., Przybylska R. (red.), Nowe studia leksykograficzne, Kraków 2007.
Żmigrodzki P., Przybylska R. (red.), Nowe studia leksykograficzne, t. 2, Kraków 2008.
Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: