Sociolects – socially conditioned language varieties 3003-C053KJ1
I. Methodology of writing a BA thesis, taking into account theoretical foundations and methods of collecting and analyzing research material
II. Introduction to the subject of sociolect research
1) Place of sociolects among other language variants
2) Terms used to refer to social language variants (sociolect, professiolect, slang, jargon, environmental dialect, environmental language, subculture language, etc.)
3) Classifications of environmental variants of Polish (various typological proposals, i.a. by S. Grabias, D. Buttlerowa, H. Satkiewicz, T. Piekot and E. Kołodziejek)
4) Basic sociolectic categories (professionalism, secrecy, expressiveness)
III. Functions of sociolects in social contacts
1) Integrating, separating, prestige and communication functions
2) Sociolect as a tool for interpreting and creating reality. Lexical features of selected sociolects and the world of environmental values
3) Sociolect as a recorder of social phenomena
IV. Linguistic structure of a sociolect
1) How a sociolect is created - mechanisms of shaping environmental lexis
2) Determining the lexical resource of a sociolect: theory and practice
3) Extractive (specific) lexis and identifying (common-variant) lexis
4) Semantic relations in environmental lexis
5) Thematic structure of a sociolect
V. Sociolects yesterday and today - environmental lexis from a diachronic perspective
1) Former and modern environmental variants of Polish. Disappearing, developing and emerging sociolects
2) Impact of socio-cultural changes on the development of sociolects
3) Main growth trends within sociolectal vocabulart
4) Impact of environmental lexis on all-Polish vocabulary
VI. Dictionary description of environmental lexis
1) Specificity of a dictionary description of environmental lexis. Intersociolectal vocabulary as a lexicographic problem
2) Overview of dictionaries registering environmental lexis
In addition to 60 hours during seminar classes, students should spend about 60 hours on preparing for classes (reading texts, preparing a paper).
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Having finished the seminar, student:
- understands the specificity of social language variants;
- is able to indicate and describe the features distinguishing different types of sociolects;
- recognizes lexical features typical of the sociolectal variants discussed in class and is able to analyze them in the context of the environmental culture that uses its language variant;
- has knowledge of the main growth trends in environmental lexis;
- knows the sociolect dictionaries discussed in class;
- explains and interprets lexical phenomena associated with social language variants;
- is aware of the cultural conditions for the growth of environmental lexis;
- prepares a BA thesis on the topics discussed during the seminar.
Assessment criteria
1. Attendance control (attendance required for 80% of classes).
2. Control of the current preparation for classes, confirmed by the student's activity during the seminar and preparing at least one paper.
3. Choosing a topic and submitting an outline of the BA thesis (in the winter semester).
4. Submission of the BA thesis (in the summer semester).
Bibliography
B. Dunaj, Między integracją a dyferencjacją – o rozwoju najnowszej polszczyzny [w:] Współczesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. Zofia Cygal-Krupa, Kraków–Tarnów 2008.
S. Grabias, Wstęp w dwadzieścia lat później [w:] L. Kaczmarek, T Skubalanka, S. Grabias, Słownik gwary studenckiej, Lublin 1994.
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.
M. Kochan, Mówiony język biznesu [w:] M. Milewska-Stawiany, E. Rogowska-Cybulska (red.), Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych, Gdańsk 2010.
E. Kołodziejek, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.
E. Kołodziejek, Społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnych odmian zawodowych [w:] M. Milewska-Stawiany, E. Rogowska-Cybulska (red.), Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych, Gdańsk 2010.
J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1995.
A. Markowski, Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, t. I, Wrocław 1992.
A. Markowski, Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.
K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001.
B. Pędzich, Jak powstaje socjolekt? Studium słownictwa paralotniarzy, Warszawa 2012.
B. Pędzich, Socjolekty wczoraj i dziś. Wpływ przemian społeczno-kulturowych przełomu XX i XXI w. na rozwój środowiskowych odmian języka [w:] Język (w) transformacji – transformacja w języku, red. nauk. A. Frączek i A. Just, Warszawa 2019.
T. Piekot, Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych 2008.
H. Satkiewicz, Norma polszczyzny ogólnej a języki subkultur [w:] „Język a Kultura”, t. 10.: Języki subkultur, red. J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław 1994.
K. Stępniak, Miejsce i rola gwar środowiskowych w rozwoju języka narodowego, „Poradnik Językowy” 10/1972.
B. Walczak, O językach, które odchodzą [w:] M. Milewska-Stawiany, E. Rogowska-Cybulska (red.), Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych, Gdańsk 2010.
A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.
H. Zgółkowa, Język subkultur młodzieżowych [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999.
Having finished the seminar, student:
- understands the specificity of social language variants;
- is able to indicate and describe the features distinguishing different types of sociolects;
- recognizes lexical features typical of the sociolectal variants discussed in class and is able to analyze them in the context of the environmental culture that uses its language variant;
- has knowledge of the main growth trends in environmental lexis;
- knows the sociolect dictionaries discussed in class;
- explains and interprets lexical phenomena associated with social language variants;
- is aware of the cultural conditions for the growth of environmental lexis;
- prepares a BA thesis on the topics discussed during the seminar.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: