Information Technology 3003-11A1TI
The aim of the course is to provide students with basic information about information technology, the most important applications and tools, text editors and other tools for working with text, as well as multimedia resources and resources useful for Polish language and literature students.
The course also covers the principles and practices of Polish text editing, and the first steps in creating web pages. Students learn about linguistic resources: corpora, dictionaries, taggers, statistical tools, speech synthesizers, etc. Students also learn to search for information in collections of literary texts, virtual libraries and other Internet sources.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Term 2024Z: | Term 2023Z: |
Learning outcomes
After completing the course a student:
- knows main linguistic and literary repositories;
- obeys the netiquette and knows basic rules of exchanging information on the web;
- is able to do an effective research in electronic resources;
- knows the rules of an academic essay or presentation typesetting;
- knows linguistic tools (corpora browsers, taggers, concordances, dictionaries etc.).
Assessment criteria
ECTS CREDITS:
According to the assigned number of ECTS credits, mastering the content and skills of the course requires 50-60 hours of work.
COURSE REQUIREMENTS AND METHODS OF LEARNING OUTCOMES VERIFICATION:
1. On-line weekly tests and other activities (posts to forums, assignments, forms) – 60%.
2. Final on-line test – 40%.
PRINCIPLES FOR THE USE OF AI TOOLS:
1. If students wish to use artificial intelligence tools for wrtitten assignments, they must:
a. obtain the teachers's permission,
b. agree with the teacherthe objectives and scope of the use of artificial intelligence tools.
(2) If students use artificial intelligence tools:
a. without the consent of the teacheror
b. in a manner not agreed with the teacher,
the teacher shall apply procedures analogous to those used in the anti-plagiarism procedure. These procedures are described by The University Council for Teaching and Learning in Resolution 14.
Legal basis:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Bibliography
Lecture notes and presentations prepared by the instructors.
E. Hajnicz, Najbardziej znane korpusy tekstów. Opracowanie przeglądowe, Warszawa 2011.
J. Kaplan, Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Warszawa 2019.
T. Oetiker, Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX, online: http://texdoc.net/texmf-dist/doc/latex/lshort-polish/lshort2e.pdf.
P. Pałka, A. Kwaśnicka-Janowicz, Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017, online: https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf.
A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego, Warszawa 2012.
A. Wierzbicka-Olejniczak, Komunikacja językowa i grzeczność w Internecie, [w:] Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, Kudra B., Olejniczak E. (red.), Łódź 2014.
A. Witońska-Pakulska, Prawo dla twórców internetowych, Gliwice 2017.
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik (książka, prasa, www), Warszawa 2008 i następne.
P. Wróblewski, MS Office 2013/365 PL w biurze i nie tylko, Gliwice 2013.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: