How to research old epoques literature? 3001-A753LS1
I.The class prepares the students to write Master's thesis interpreting the works of Old Polish literature (or some chosen aspects) in their cultural contexts with some special attention paid to the issues of aesthetics, philosophy, theology and contemporary discussions and ideology crises.
During the introductory seminar the following aims will be achieved:
1. Presentation of the aim, structure and criteria for the assessment of the thesis.
2. The analysis of the main problems that arise while writing the thesis - both in the "formal" sphere (formulating the subject, footnotes, bibliography, style, volume) and the merits (posing the research problem, the method of research, relations of analysis and interpretation)
3. Detailed analysis of the obligatory reading on Old Polish literature and culture. It will be used as a material for deliberations on thematic circles, research methods and the ways of writing. Thorough analysis of the researchers opinions and the works analysed by them will raise the methodological awareness, workshop awareness and will prepare for the criticism of the scientific works that constitue the research.
II. The introductory seminar shapes and develops the skills of conscious choice of subject and methods of research, defining and preparing the subject of dissertation, planning and writing the thesis.
It develops the skills of analysis, interpretation and critical assessment of scientific works.
It develops the skills of analysis and interpreatation of Old epoques literature in their cultural context.
III. The list of subjects
Attention: one subject may be discussed longer than in one meeting
1. What for and how to write thesis on Old epoques literature
2. How to interpret interpretations
3. The Evaluation
4. How do "facts" appear?
5. The importance of finding the meanings
6. The power of little words
7. The outcome of Romanticism
8. The influence of politics
9. Baroque as a key to present times
10. Probing into the secrets of psyche
11. Hermenutic circle and vicious circle
12. Poetry and philosophy
13. Poetry and theology
14. Literature and iconography
15. The Magic of numbers
16. Themes, motifs, topics
17. Importance of finding and not finding the sources
18. Historians' opinions - a relief or a threat?
19. Terms - benefits and threats
20. The need and possibility of synthesis
IV. Students Evaluation
The final grade constitutes:
Attendance in the class 10% of final grade
Preparation for the class 10% of final grade
Active participation in the class 20% of final grade
Critical analysis of a chosen text (written assignment of up to 7 pages). 60% of final grade.
Type of course
Bibliography
1. H. Markiewicz, O falsyfikowaniu interpretacji literackich [w:] tegoż, Dopowiedzenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze. Kraków 2000, s. 77-101.
2. S. Vrtel-Wierczyński, Staropolska Legenda o św. Aleksym na porównawczym tle literatur słowiańskich. Poznań 1937, s. 87-88, 125-129.
3. D. Naborowski, Poezje. Oprac. J. Dürr-Durski. Warszawa 1961, s. 196.
A. Brückner, Wstęp [do:] J. T. Trembecki, Wirydarz poetycki. T. 2. Lwów 1911, s. XXXVIII-XXXIX.
4. A. Nawarecki, Hieronima Morsztyna zmysłowa miłość porządku. "Ogród" 1992, nr 1, s. 220-226.
S. Szczęsny, "Ogród" Wacława Potockiego: epicka całość, malowidło świata. "Ogród" 1992, nr 1, s. 174-175, 181-182.
5. W. Wydra, Władysław z Gielniowa. Z dziejów średniowiecznej poezji polskiej. Poznań 1992, s. 69.
P. Urbański, Natura i łaska w poezji polskiego baroku. Okres potrydencki. Studia o tekstach. Kielce 1996, s. 92-93.
J. Sokolski, Lipa, Chiron i labirynt. Esej o "Fraszkach". Wrocław 1998, s. 24.
6. E. Porębowicz, Andrzej Morsztyn, przedstawiciel baroku w poezji polskiej. Kraków 1893, s. 8-13, 86-93 (lub Rozprawy AU. Wydział Filologiczny. T. 21. Kraków 1894, s. 225-319).
W. Borowy, O wpływach i zależnościach w literaturze. Kraków 1921, s. 1-3, 16-21, 28-29, 31-32, 46-47, 52-53.
7. K. Budzyk, O syntezę polskiego renesansu. "Pamiętnik Literacki" 1952, z. 1-2, s. 31-32.
J. Dürr-Durski, Wstęp [do:] J. A. Morsztyn, Wybór poezji. Oprac. J. Dürr-Durski. Warszawa 1952, s. XX, XXX-XLIV.
8. A. Czyż, Ton dziecięcy Miaskowskiego. Boże światło dla zbożnej czeladki [w:] tegoż, Światło i słowo. Egzystencjalne czytanie tekstów dawnych. Warszawa 1995 (lub "Ogród" 1991, nr 3, s. 109-126).
K. Miaskowski, Zbiór rytmów. Wyd. A. Nowicka-Jeżowa. Warszawa 1995.
9. B. Chlebowski, "Sielanki" Szymonowicza jako wyraz duszy poety. Odbitka ze Sprawozdań z Posiedzeń TNW. Wydział Językoznawstwa i Literatury. 6, z. 5. Warszawa 1913, s. 35-36, 45, 52-53, 55-58.
10. J. Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku. Kraków 1996, s. 14-21, 86-87.
P. Urbański, Natura i łaska... Op. cit. Kielce 1996, s. 24-27, 36-41.
11. M. Hanusiewicz, Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku. Lublin 1998, s. 35-64, 87-101.
12. A. Nowicka-Jeżowa, "Nabożna rozmowa świętego Biernata z Panem Jezusem, nowo narodzonym Dzieciątkiem" - tekst z kręgu mistyki cysterskiej [w zbiorze:] Literatura i kultura polskiego średniowiecza. Człowiek wobec świata znaków i symboli. Pod red. P. Buchwald-Pelcowej i J. Pelca. Warszawa 1995, s. 179-205.
13. J. Sokolski, Bogini - Pojęcie - Demon. Fortuna w dziełach autorów staropolskich. Wrocław 1996, s. 53-82.
J. Sokolski, Lipa, Chiron i labirynt. Esej o "Fraszkach". Wrocław 1998.
14. K. Płachcińska, O autorstwie "Roksolanek" w świetle analiz stylometrycznych. "Pamiętnik Literacki" 1980, z. 2, s. 165-169, 173-174, 182-187.
J. Sokolski, Lipa, Chiron... Op. cit. Wrocław 1998.
15. J. Kotarska, Theatrum mundi. Ze studiów nad poezją staropolską. Gdańsk 1998, s. 5-64.
D. Künstler-Langner, Idea vanitas. Jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku. Toruń 1993, s. 57-99.
16. M. Piszczkowski, Wieś w literaturze polskiego renesansu. Kraków 1959, s. 126-129.
S. F. Klonowic, Żale nagrobne... Oprac. H. Wiśniewska. Lublin 1988, s. 43-44, 63-64.
17. J. Tazbir, Okrucieństwo w nowożytnej Europie. Warszawa 1999, s. 5-13, 38-75.
J. Delumeau, Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII-XVIII w. Przeł. A. Szymanowski. Warszawa 1994, s. 165-208.
18. Sarmatyzm a barok - porządkowanie pojęć. Dyskusja. Podała do druku M. Elżanowska. "Ogród" 1994, nr 4, s. 48-107.
19. A. Nowicka-Jeżowa, Pytania o barok A.D. 1995 [w zbiorze:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów - Warszawa 1995. Pod red. T. Michałowskiej, Z. Golińskiego, Z. Jarosińskiego. Warszawa 1996.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: