Information technology in science and education 2700-Z-PR-TINE
Topics to be discussed during the classes:
The role of information technologies in the information society and in the information society.
The phenomenon of media convergence and convergence culture.
Web 2.0, Science 2.0 and Culture 2.0 - characteristics of phenomena.
Open Access
Copyright on the Internet.
Possibilities of using tools 2.0 in cultural and scientific institutions.
Web Tools 20.
Online information sources for education and science
Electronic and Convergence Book. Book readers.
Internet archives.
Repositories and digital libraries.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Knowledge:
The student is able to characterize the phenomenon of Web 2.0, Learning 2.0, Education 2.0 and Culture 2.0. Give their main features and tools.
Can explain what is the essence of using these tools.
He or she knows and is able to list examples of the use of particular tools in education, science and culture.
Skills:
The student is able to effectively use information resources belonging to the Web 2.0 phenomenon.
Can create selected web services (blogs, web TV, etc.).
Attitudes:
The student is aware of the functioning of the Web 2.0 phenomenon and the convergence of media.
He or she understands the possibilities of creating and using documents belonging to the world of social Internet by the employees of education, science and cultural institutions.
He is aware of the development of interactive online services.
Translated with www.DeepL.com/Translator
Assessment criteria
Task work.
Practical placement
none
Bibliography
Example of literature:
E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz, A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf
Ł. Bigo: Web 2.0 - ewolucja, rewolucja czy... anarchia?! [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.pcworld.pl/news/Web-2-0-ewolucja-rewolucja-czy-anarchia,85027.html
S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej, [online], [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf
T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz: Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków 1999, s. 42-47, 52 - 72.
B. Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka. "EBIB" 2008, nr 1.
K. Kopecka - Piech, Koncepcje konwergencji mediów, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 3, s. 11 - 26.
W. Krztoń, XXI WIEK – WIEKIEM SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO, "MODERN MANAGEMENT REVIEW" 2015, nr 3, s. 101 - 112.
W. Orliński: Między Wikipedią a Facebookiem, czyli paskudna kultura 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,14467064,Miedzy_Wikipedia_a_Facebookiem__czyli_paskudna_kultura.html
J. Walkowska: Jeśli nie Web 2.0, to co?, "EBIB" 2012, nr 2.
P. Zalewski: Osiem cech Web 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.internetstandard.pl/news/Osiem-cech-Web-2-0,107199.html
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: