Therapeutic functions of the book 2700-TFK-BSP
The object of the course is to acquaint students with the history of bibliotherapy in Poland and abroad, specialized terminology in this field including the definitions of bibliotherapy and the current state of research. Learn the elements of the workshop bibliotherapeutic. They gain knowledge about the types, methods and strategies bibliotherapeutic.
The student should be able to use the knowledge about the therapy readership, its objectives, types, principles of selection of methods and strategies in a practical way in the form of skills development activities both scenarios biblioterapeutycznych and with elements of bibliotherapy.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge: The student after the course - knows and understands the terminology of bibliotherapy and knows how to apply it in practice; He knows and uses the available literature; is aware interdycyplinarnych entanglements bibliotherapy; He has knowledge of users bibliotherapy; can recognize discussed methods and techniques biblioterapeutyczne and assess their effectiveness;
Skills: Student after completing the course - based on the acquired skills of obtaining useful information and tools for designing classes biblioterapeutyczne plans and constructs therapeutic; able to recognize the therapeutic potential of literary texts and select them appropriately for classes biblioterapeutycznych; designs and constructs classes biblioterapeutyczne action plans bibliotherapeutic
Social competence: The student after the course: - know how to work with the group as a moderator; -
can design, organize and carry out activities biblioterapeutyczne taking into account user preferences classes; It has competence in the field of therapeutic use of a literary text.
Assessment criteria
The student will receive credit on the basis of active participation in classes.
Practical placement
none
Bibliography
Literatura podstawowa:
Bautsz-Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Katowice 2013.
Borecka I., Biblioterapia formą pracy terapeutycznej, Wałbrzych 2008.
Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004.
Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998.
Czernianin W., Teoretyczne podstawy biblioterapii. Wrocław 2008.
Czernianin W., Czernianin H., Literatura i terapia. Sopot 2012.
Fedorowicz M., Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych, Toruń 2002.
Ippoldt L., Biblioterapia w związkach z innymi naukami, „Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2003, t. 11, s. 293-306.
Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego - kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice 2005.
O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk, Wrocław 2012.
Molicka M., Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań 1999.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Szulc W., Biblioterapia. Powrót do źródeł. „Przegląd Biblioterapeutyczny”2011, R. I, s. 6-29.
Woźniczka-Paruzel B. Biblioterapia w Polsce i jej przemiany na tle rozwoju teoretycznych koncepcji światowych, [w:] Biblioterapia i czytelnictwo w środowiskach osób niepełnosprawnych, pod red. B. Woźniczki-Paruzel, Toruń 2001, s. 13-28.
Tomaszewska-Kołyszko J., Opowieści edukacyjne, psychoedukacyjne i terapeutyczne w pracy z dziećmi, „Psychologia Wychowawcza” 2013, nr 3, s. 151.
Woźniczka-Paruzel B., Kierunki badań z zakresu biblioterapii w Polsce i zagranicą - porównania i refleksje, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 11-28.
Zawadzka E., Rawa-Kochanowska A., Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne, Warszawa 2010.
Hrycyk K. Surniak G., „Biblioterapia [...] to nic nowego”, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 7-10.
Ippoldt L., Kształcenie bibliotekarzy - biblioterapeutów w Polsce. „Biblioterapeuta” 2002, nr 4, s. 3-5.
Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014.
Krasoń K., Rozumienie i wyjaśnianie przezywanego tekstu a komunikacja metaforyczna w pracy z dzieckiem potrzebującym wsparcia, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2000.
Krasoń K., Biblioterapia, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), pod red. K. Heska-Kwaśniewicz, t. 2, Katowice 2009, s. 225-583.
Kulturowe konteksty baśni, t. 2, W poszukiwaniu straconego królestwa, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2006
Małkiewicz E., Bajki relaksacyjne, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 1, red. Barbara Kaja, Bydgoszcz 1997.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: