Specializations in cultural heritage institutions 2700-P3SIDK-SPNMIDK
The aim of the course is to familiarize students with selected spheres of activity of cultural institutions in Poland and their offer to the audience (public). Classes begin with the presentation of the basic types of institutions, the analysis presented then focuses on the differentiation of institutions in terms of their size, the socio-demographic characteristics of the area in which they are located, their activities and offer, scope of tasks, specificity of functioning due to the type of materials presented and other factors.
Various data sources are used during the classes: legal acts, governmental reports and audience research.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, student:
KNOWLEDGE:
Students have a knowledge of the main directions of development and new achievements in the functioning of cultural heritage institutions.
Students know and understand the methods of analysis and interpretation of various cultural products for selected theories and research schools in the area of GLAM institutions' operation.
SKILLS:
Students have the ability to present research results, formulate conclusions and prepare oral presentations on specific issues related to the functioning of GLAM sector institutions.
Students have research skills including the formulation and analysis of research problems, the selection of research methods and tools, the development and presentation of research results in the GLAM sector.
OTHER COMPETENCES:
Has a sense of responsibility for the protection and preservation of cultural heritage, actively participates in cultural life, using the available opportunities.
Assessment criteria
The requirement to pass the course is the presence in the class and obtaining a positive result in written or oral form
Practical placement
none
Bibliography
Mituś A., Tworzenie i funkcjonowanie państwowych i samorządowych instytucji kultury [w:] Vademecum dyrektora instytucji kultury, Warszawa 2016
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. 1991 nr 114 poz. 493)
Knaś P., Sanetra-Szeliga J., Adaptacja, hibernacja czy redefinicja. Polskie instytucje kultury w czasie pandemii, Ekspertyza 12, Open Eyes Economy Summit, Kraków 2020
Grodny S., Biblioteki specjalistyczne: kwestie metodologiczne, związane z badaniem i analiza wybranych, wskaźników działalności [w:] Instytucje kultury w 2009 r., Urząd Statystyczny w Krakowie Ośrodek Statystyki Kultury, Warszawa 2010
Stec P., Muzea kościelne z perspektywy prawa państwowego,
Grzonkowska J., Status muzeów „prywatnych” w świetle obowiązującej ustawy o muzeach
Niezabitowski Michał, Muzeum. Między misją a rynkiem [w:] Muzea Kościelne wobec nowych wyzwań, red. s. Natanalea Wiesława Błażejczyk, Piotr Majewski, Warszawa 2019
Wójcik D., Współpraca sieciowa w instytucjach kultury, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu 2015, t. 64 nr 7
Kobielska M., Muzeum narracyjne – muzeum doświadczeniowe. Uwagi terminologiczne, Teksty Drugie 2020, nr 4, s. 15–36
Baran S., Kotowska K.: Przestrzeń społeczna w nowoczesnej bibliotece akademickiej miejscem nauki i spotkań [w:] : Biblioteka jako „trzecie miejsce”. Międzynarodowa konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne. Red. M. Wrocławska, J. Jerzyk-Wojtecka. Łódź 2011. Tryb dostępu: http://bcul.lib. uni.lodz.pl/ Content/1896/KonferencjaBULII14.12.pdf [22 marca 2015]
Łobocka A., Centra informacji i galerie – współczesne tendencje organizacji przestrzeni publicznej w bibliotekach polskich [w:] Fizyczna przestrzeń biblioteki. Red. M. Wojciechowska. Gdańsk 2013, s. 53-64
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: