Integrated library systems and archival information systems 2700-M-ZBD-D4ZSBI
The aim of the course is to familiarize students with the possibilities of using integrated library systems (and so-called next-generation library systems) to identify documents and their metadata. Among the issues covered in the subjects will be issues relating to discovery and delivery systems, scientific library recommendation services (using Ex Libris' bx service as an example), link resolver tools (e.g. SFX), database searching, central and distributed catalogs. Projects and undertakings relating to the creation and operation of digital libraries and repositories or full-text bibliographic databases, whose resources are increasingly indexed by tools implemented in information institutions, will also be considered.
Students will also learn about problems in the use of resources available through digital archives, including documents offered through the archival information system. Special attention will be paid to Polish and international document archiving projects (e.g., Michael Plus; Europeana; APEnet; The Commons), as well as undertakings relating to web archiving and long-term archiving of digital resources (e.g., the archive.org project, EU Web Archive, Library of Congress Web Archive, Pandora Australia's Web Archive or the activities of the International Consortium for Internet Archiving). Issues in the field of problems of access to open data (including especially open public data) will also be taken into account.
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, students:
KNOWLEDGE:
Student has knowledge of the functioning of integrated library systems, discovery and delivery systems and their supporting tools, archival information system and long-term archiving of digital resources.
Student knows search strategies and selected models of informational behaviours.
SKILLS:
Student can search, evaluate and select information from library and archival sources.
The student can use scientific, business, industry, etc. sources by means of tools available in Polish and foreign libraries.
OTHER COMPETENCES:
Student understands the need for lifelong learning.
Student can solve problems and tasks in a systemic way.
Student can improve his or her skills in searching for information.
Assessment criteria
The condition for the course to be passed is attendance at the class (one unjustified absence is allowed), timely completion of the partial work and the implementation of the project given by the course leader. If the Student has more than one unjustified absence, he or she will pass the class topics that he or she left and perform an additional task.
Bibliography
• Archiwa społeczne w Polsce. Stan obecny i perspektywy. Warszawa 2016 [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://karta.org.pl/projekty/archiwa-spoleczne-polsce-stan-obecny-perspektywy.
• Bradley, P., Expert internet searching. 2017.
• BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf.
• Derfert-Wolf L., Archiwizacja Internetu —wprowadzenie i przegląd wybranych inicjatyw, „Biuletyn EBIB” 2012, nr 1 zaawansowane [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_derfert.pdf.
• EBIB, nr 170, 2017, Platformy usług bibliotecznych, [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/issue/view/19.
• EBIB, nr 171, 2017, Archiwizacja internetu, [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/issue/view/17.
• EBIB, nr 172, 2017, Systemy biblioteczne, [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/issue/view/18.
• EBIB, nr 191, 2017, Nowe technologie dla bibliotekarzy i czytelników, [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/issue/view/77.
• Gmiterek G., Długoterminowa archiwizacja zasobów cyfrowych, „Res Historica: Czasopismo Instytutu Historii UMCS” 2013, nr 35, s. 213 – 235.
• Instrukcja dla użytkowników strony www.szukajwarchiwach.pl [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: http://poznan.ap.gov.pl/files/instrukcja3.pdf.
• Jacquesson A., Automatyzacja bibliotek. Warszawa 1999.
• Jaskowska, M., Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków 2020.
• Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 362, s. 87 – 99.
• Marzec P., Piotrowski D. M., Remote usability testing carried out during the COVID-19 pandemic on the example of Primo VE implementation in an Academic Library, “The Journal of Academic Librarianship” 2023, nr 3, https://doi.org/10.1016/j.acalib.2023.102700.
• Otwieranie danych. Podręcznik dobrych praktyk [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://dane.gov.pl/media/ckeditor/2018/11/22/otwieranie-danych-podrecznik-dobrych-praktyk.pdf.
• Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje. Katowice 2018.
• Skórka S., Innowacje w interfejsach użytkownika elektronicznych środowisk informacyjnych, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i technicznej” 2013, nr 4, s. 16 – 26.
• Skórka S., Fasety na nowo odkryte. Integrowanie systemów nawigacji i organizowania informacji, „Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne” 2014, nr 2, s. 92 – 109.
• Staszewska H., Zintegrowany System Informacji Archiwalnej (ZoSIA) w archiwachpaństwowych : informacje wstępne, „Przegląd Archiwalny Instytutu Pamięci Narodowej” 2015, s. 9-21.
• Swoboda I., Systemy discovery w bibliotekach akademickich szkół publicznych w Polsce. Budowanie efektywności wyszukiwania informacji, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2016, nr ¾, s. 3 – 23.
•
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: