Editing - Principles of Editing 2700-M-DM-D2MZAM-DOK
The classes consist of two parts: theoretical and practical.
The theoretical part covers the following issues:
1.What is editing?
2.The role of the editor in a documentary.
3.The role of editing in documentary forms.
4. A brief history of editing.
5. Basic edit principles in theory.
6. Figures and stylistic means of editing.
7. Documentary forms and editing.
8. Building a narrative through editing.
9. Theoretical, editing analysis of documentary forms.
10. Editor’s work ethic.
The practical part includes:
Learning the Adobe Premiere Pro mounting program.
Application of editing rules in practice.
Independent preparation of a documentary form.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, students: will know the basic principles of film editing in theory and practice. He will also be able to use the known sources to develop this knowledge.
KNOWLEDGE:
He knows the basic rules of editing.
Recognizes documentary forms, knows how to name forms, figures and stylistic means of editing in a film work.
SKILLS:
Apply the rules of editing in practice.
He can find himself in the environment of the editing program, he can use the program to make basic documentary forms.
OTHER COMPETENCES:
Assessment criteria
The following elements will be taken into account for the grading of the course:
- active participation in classes (1 absence is allowed)
- preparation of a written analysis of a selected documentary work
- assembling the assigned exercises
- preparation and editing of audiovisual material on the topic given during the classes.
Practical placement
lack-of
Bibliography
• Armata J., Maria Zmarz-Koczanowicz: Często myślę kadrem, Magazyn filmowy, styczeń2015, nr 1/2015,
• Bławut J., Bohater w filmie dokumentalnym, PWSFT,Łódź 2010.
• Bukowiecki A., W montażowni – wczoraj... i dziś, w: http://www.psm.org.pl/o-montazu/183-w-montazowni-wczoraj-i-dzis
• Czyżewski S., Sitarski P., Materiały edukacyjne ABC FILMU Słownik pojęć filmowych, w: http://edukacjafilmowa.pl/materialy-edukacyjne/abc-filmu#Montaz, Dolińska M., Kieślowskiego krótki film o czasie, Gazeta Wyborcza, Poznań nr 66, 18-03-2006.
• Dondziłło Cz., Młode kino polskie lat siedemdziesiątych, MAW Warszawa, Warszawa 1985.
• Eisenstein S., Dickens, Griffith i my w Sergiusz Eisenstein. Pisma, str. 82.
• Fiejdasz M., „Czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23.
• Forbert W., Forum krótkiego metrażu, „KINO”, 1966, nr 6.
• Helman A., U podstaw analizy dzieła filmowego, ,Kino” 1974 nr 9, s. 34-37, w: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/u-podstaw-analizy-dziela-filmowego/127,
• Hendrykowski M., "Elementarz" jako dokument artystyczny, w: "Wojciech Wiszniewski", red. M. Hendrykowski, Poznań 2006.
• Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Wydawnictwo Ars Nowa, Poznań 1994. •Iskierko A. ,”Ekran”, 25/1986.Janicka B., Film, 1979111
• Jazdon M., Metafory prawdy. Siedem kobiet w różnym wieku, w: http://www.fil-motekaszkolna.pl/lekcja-film-film,67,2503,31,
• Jurgilewicz-Malek K., Dziecko w Starym Kinie, część VIII - Szkoła radziecka, czyli „rosyjs-ki montaż” w kinie, w:http://www.qlturka.plczytelnia,teatr_film,dziecko_w_starym_kinie_czesc_viii__szkola_radziecka_czyli_%E2%80%9Erosyjski_montaz%E2%80%9D_w_kinie,5527.html,
• Kaplińska A., Status ontologiczny filmu dokumentalnego na przykładzie twórczości Krzysztofa Kieślowskiego,w: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/status-ontologiczny-filmu-dokumentalnego-na-przykladzie-tworczosci-krzysztofa-kieslowskiego/473
• Karabasz K., Cierpliwe oko, WAiF, Warszawa 1979.
• Kędzielawska G., Przewodnik dokumentalisty. Podstawy warsztatu. Skrypt, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTiT, Łódź 2012.
• Kijowskiego J. wypowiedź w programie telewizyjnym Archiwum polskich wydarzeń kul-turalnych: 1977; cyt. za: Dobrochna Dabert, Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.
• Kletowski P, Marecki P., Teoria filmu według Królikiewicza. Rozmowa z Grzegorzem Królikiewiczem, w: http://www.dwutygodnik.com/artykul/2562-teoria-filmu-wedlug-grzegorza-krolikiewicza.html.
• Kozłowski M., Sztywny porządek organizuje rzeczywistość, w: http://www.dokument-cyfrowo.pl/kategorie/instytucja/kazdy-wie-kto-za-kim-stoi.html#popup.
• Lemann-Zajiček J., Kino i polityka: polski film dokumentalny, 1945-1949, Dział Wydawniczy PWSFTv i T, Łódź 2003.
• Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Chorzów 2008.
• Machwitz Z. ,Narodziny narodu ,w: http://www.akademiafilmowa.pl/film,13,317,0,Naro-dziny-narodu.html.
• Marszałek R., [w:] Kino Krzysztofa Kieślowskiego pod red. Tadeusza Lubelskiego.
• Martin M., Le languague cinematographique.
• Monta Żysta, Krótka historia montażu filmowego - narzędzia montażysty cz.1 , w: http://montowanienaekranie.blogspot.com/2011/05/krotka-historia-montazu-filmowego.html.
• Narodowy Instytut Audiowizualny w serii Polska Szkoła Dokumentu, Jacek Bławut, fil-mowiec pochłonięty przez ludzi, w: http://ninateka.pl/artykul/jacek-blawut-filmowiec-pochloniety-przez-ludzi.
• Peltz J.,”Kultura”, 24/1986.
• Płażewski J., Język filmu, Książka i Wiedza, 2008.
• Przylipiak M., Poetyka kina dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ; Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk 2004, s. 49-50.
• Przylipiak M., Polski film dokumentalny po 1989 roku, w: http://www.filmotekaszkolna.pl/edukacja-filmowa-szczegoly,2147.
• Przylipiak M., Moja dziesiątka, w: http://www.100100.pl/miroslaw_przylipiak,
• Pudowkin W., Film technique, Newnes 1929.
• Rawicz J., Język poetycki w filmach „polskiej szkoły dokumentu” (1960 – 1989), w: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/4722,
• Reisz K, Millar G., Technika montażu filmowego, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, Warszawa 2015.
• Reuter M., Problem opisu świata realnego w filmach dokumentalnych Krzysztofa Kieślowskiego, „Biuletyn Studentów Filozofii US” nr 4/2004 [on-line] [dostęp 07.06.2011 r.]. w: http://www.us.szc.pl/main.php/filozof_4/?xml=load_page&st=5609&ar=1&id=1941&gs=&pid=6785.
• Rotha P., Documentary Film, Faber, 1936.
• Sadowski M., Dźwięk i efekty dźwiękowe w filmie - rozwój technik i technologii, w: http://audiowizualni.pl/index.php/rynek-filmu/europejskie-programy-szkoleniowe/88-produkcja-filmowa/postprodukcja/dzwiek/7382-dzwiek-i-efekty-dzwiekowe-w-filmie-rozwoj-technik-i-technologii.
• Sadowski M., Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych, w: http://www.kipa.pl/index.php/postprodukcja/obraz/7716-mon-taz-obrazu-figury-stylistyczne-montazu-montaz-filmow-niemych-dzwiekowych-cyfrowychczesc.
• Semczuk P., Karol Szczeciński, kronikarz PRL,w: http://historia.newsweek.pl/karol-szczecinski--kronikarz-prl,70050,1,1.html,
• Smoleń-Wasilewska E., Film, 29/1972
• Sobolewski T., Marcel Łoziński, opisy filmów, w: http://ninateka.pl/artykul/marcel-lozinski-opisy-filmow-dvd-2,
• Sobolewski T., Szczurołap, w: http://filmotekaszkolna.pl/edukacja-filmowa-szczegoly,1789, dostęp: maj 2016. •Stopa D., Dekada polskiego dokumentu -„czarna seria”. Rozmowa z Jadwigą Hučkovą, w: http://polishdocs.pl/pl/wywiady/1435/dekada_polskiego_dokumentu_-_czarna_seria_roz-mowa_z__jadwiga_huckova,
• Strękowski J., Grzegorz Królikiewicz, w: http://culture.pl/pl/tworca/grzegorz-krolikiewicz.
• Strękowski J., Jerzy Bossak, w: http://culture.pl/pl/tworca/jerzy-bossak, dostęp: maj 2016. •Święcicka O., Fabuła to nuda. Wraca moda na kino dokumentalne, w: http://natemat.pl/14013,fabula-to-nuda-wraca-moda-na-kino-dokumentalne.
• Uszyński J., Dokumentalna metafora świata, w: http://www2.tygodnik.com.pl/film/2812/film04.php.
• Uszyński J., Wieczne kłopoty, w: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-pol-skiego-filmu/artykuly/wieczne-klopoty/508.
• Wiszniewski W., Odpowiedź na ankietę redakcji miesięcznika „Kino” pt. Młody polski film – próba sondażu, „Kino” 1978, nr 8 oraz Wojciech Wiszniewski, Odpowiedź na anki-etę redakcji miesięcznika „Studio” pt. Nadzieje i możliwości, „Studio” 1975, nr 1.
• Zonn L., O montażu w filmie dokumentalnym, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechni-ania Kultury, Warszawa 1986
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: