Introduction to typography 2700-L-PW-D1PT
Classes on typography in terms of historical and contemporary, which discusses various definitions of typography and the rules shaping the publication of issues makrotypografii (design of the publication, its form and material) the typography piece (mikrotypograficzne equipment book), until the process of preparing to print. Book morphology will also be addressed.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
The graduate knows and understands:
phenomena and processes concerning the book market throughout history, in particular issues related to the principles of creating aesthetic and functional publications from a historical and contemporary perspective (K_W01, K_W03, K_W05);
The graduate can:
apply typographic and editorial rules and tools in the field of publication shaping; recognize and critically analyze and interpret completed editions in terms of their social and cultural status (K_U02, K_U03, K_U09)
The graduate is willing to:
recognition and resolution of dilemmas related to the profession of the publisher and various publishing practices; identifies with the need to create high standards in publishing, perceives it as an element of protection and enrichment of cultural heritage (K_K02, K_K03, K_K04)
Assessment criteria
Methods based on the word: lecture, story, description, discussion, work with the text.Methods based on the practical activity of students (independent performance of presentations, projects).Activating methods: brainstorming, discussion of problem issues.The student will receive a valid final grade based on a written exam covering the knowledge acquired by him during the course.The student will also be subject to a disposition assessment, which will express his preparation for classes and the readiness of critical analysis of the problems discussed.Attendance at the classes is obligatory (at most two absences are allowed).
Practical placement
none
Bibliography
obligatory reading
Tomaszewski A., Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2011.
Ambrose G., Harris P., Layout- zasad, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008.
Ambrose G., Harris P., Pre-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010
Ambrose G., Harris P., Typografia, Warszawa 2008.
Angielsko-polski słownik terminów poligraficznych. Warszawa 2010.
Bierkowski T., Legibility. Problematyka badań – wyniki –praktyka, „Szruka Edycji” 2013, nr 2, s. 101-106, [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Bierkowski T., O redefinicji typografii oraz nowej metodologii tworzenia komunikatów typograficznych, „Sztuka Edycji” 2016, nr. 2, s. 33-40. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2008.
Bierkowski T., Racjonalna relatywizacja w stosowaniu reguł typograficznych, „Acta Poligraphica” 2013, nr 1, s. 51-58, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_01_Bierkowski.pdf
Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Wyd. 1, 2, 3, Kraków 2007, 2008, 2013.
Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2001, 2002.
Degen D., Tworzenie zasad opracowania edytorskiego w PRL-u. Przegląd źródeł, „Sztuka Edycji” 2013, nr 2, s. 93-100, [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa 2004.
Encyklopedia książki, t. 1-2, pod red. A. Migoń, M. Skalskiej-Zlat, Wrocław 2017.
Kolesár Z., Mrowczyk J., Historia projektowania graficznego, Kraków 2018.
Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1981.
Marszałek L., Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa, Warszawa 1988.
McLuhan M., Galaktyka Gutenberga, przeł. A. Wojtasik, Warszawa 2017.
Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta, Kraków 2012.
Mrowczyk J., Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008.
Mrowczyk J., Dębowski P., Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2015.
Mrowczyk J., Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010.
Pawlikowska A., Nowy wymiar dawnej typografii, Gdańsk 2017, [online] https://asp.gda.pl/render-file/original/9417
Projekt Książka, „Dwutygodnik.com”, [online] http://www.dwutygodnik.com/cykl/10-projekt-ksiazka.html
Projektowanie książek. Rozmowa z profesorem Maciejem Buszewiczem, rozmawiał Rafał Czuchorowski i Andrzej Tuka, Portal Branży Poligraficznej vidart.com.pl [online] http://www.vidart.com.pl/wywiady/projektowanie-ksiek
Repucho E., Nie robię sztuki, pomagam czytać. Poglądy Leona Urbańskiego na temat kształtowania szaty typograficznej książki, „Roczniki Biblioteczne” 2009, t. 53, s. 237-247.
Repucho E., Od sztuki pięknego składu do narzędzia komunikacji wizualnej. Przemiany pojęcia typografii na przestrzeni XX i początków XXI w., „Acta Poligraphica” 2016, nr 8, s. 85-97, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2016_02_Repucho.pdf
Repucho E., Typografia i grafika książki w kształceniu bibliologicznym, „Bibliotheca Nostra” 2011, nr 4, s. 130-134.
Repucho E., Typografia w przestrzeni cyfrowej jako przedmiot badań bibliologicznych, „Acta Poligraphica” 2016, nr 7, s. 37-48, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2016_01_Repucho.pdf
Repucho E., Typografia kompletna : kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego. Wrocław 2016.
Semoglou M., Wprowadzenie do współczesnej typografii, tł. M. Bielak, „2D” 2002, z. 2, s.34-35.
Słownik wydawcy, oprac. B. Kalisz, Warszawa 1997.
Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390.
Socha K., Publikacje dotyczące typografii wydane w języku polskim na początku XXI wieku – przegląd subiektywny, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 49-75, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Socha.pdf
Sztuka typografii, rozmowa z Robertem Olesiem, Portal Branży Poligraficznej vidart.com.pl [online] http://www.vidart.com.pl/wywiady/sztuka-typografii
Tomaszewski A., Funkcjonalizm w typografii. Cz. I–VII „Poligrafika” 1996 nr 12, s. 38–39; 1997 nr 1, s. 43–44; nr 2, s. 38–39; nr 4, s. 45–46; nr 5, s. 46–47; nr 6, s. 40–41; nr 7, s. 55–56.
Tomaszewski A., Książka jest dziełem zbiorowym, [online] http://print-partner.com.pl/print_pub/publik/2015/ksiazka-jest-dzielem-zbiorowym.html
Tomaszewski A., O jedności treści, formy i funkcji, „Wydawca” 1997 nr 5, s. 56–57.
Tomaszewski A., O redaktorze technicznym raz jeszcze, „Wydawca” 1998 nr 9, s. 40–41.
Triumf typografii : kultura, komunikacja, nowe media, oprac. H. Hoeks, E. Lentjes, przekł. M. Komorowska, Kraków 2017.
Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.
Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.
Tyczkowski K., Lettera magica, – przewodnik po sztuce typografii, Warszawa 2005.
W poszukiwaniu odpowiedniej formy: rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012
Widła M., Zastosowanie nietypowych formatów książki. Teoria i praktyka w projektowaniu, [w:] Problemy edytorstwa, bibliologii i typografii, red. A. Ptak, K. Baran, Lublin 2011, s. 283-290.
Widzieć, wiedzieć: wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.
Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.
supplementary reading
Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
Febvre L., Martin H.J., Narodziny książki, Warszawa 2014.
Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.
Forssman F., Jak projektuję książki, przeł. P. Piszczatowski, Kraków 2018.
Frantz W., Książek powijanie. Philobiblońska suita, Kraków 1978.
Gill E., Esej o typografii, przeł. M. Komorowska, Kraków 2016.
Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław, 1980.
Głombiowski K., Teoria i metodologia nauki o książce, Gdańsk 1985.
Górski K, Sztuka edytorska, Warszawa 1956.
Heller S., Vienne V., 100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne, Warszawa 2012.
Heller S., Ilić M., Anatomia projektu. Współczesne projektowanie graficzne – wpływy i inspiracje, Warszawa 2008.
Highsmith C., Niezbędnik typograficzny, czyli o akapitach w kilku paragrafach, , tł. A. Gorgoń, Kraków 2015.
Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk 2011.
Podaj dalej : dizajn, nauczanie, życie. Krzysztof Lenk w rozmowie z Ewą Satalecką, Kraków 2018.
Lenk K., Projekty i bazgroły 1958-2008, Gdańsk 2009.
Magdzik S., Jakucewicz, Podstawy poligrafii, Warszawa1997.
Poligrafia: procesy i technika, J. Panák [et al. ; tł. D. Paciukanis, T. Piotrowska-Małek, M. Sulima], Warszawa 2005.
Repucho E., Wewnętrzne i zewnętrzne ograniczenia w projektowaniu książki – wybrane aspekty, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 35-48, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Repucho.pdf
Repucho E., Wolfgang Beinert – twórca współczesnych publikacji bibliofilskich, „Bibliotekoznawstwo” 2006, t.26 , s. 49-70
Reuß R., Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, Kraków 2017.
Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej, Warszawa 1997.
Trzynadlowski J., Autor - dzieło – wydawca, Wrocław 1988.
Tschichold J., Nowa typografia, Łódź 2011.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: