Information users 2700-L-IN-Z2UZIN
The concept of an information user. Categorization of information users. Information needs, behaviours and barriers. Relevancy and pertinence. Models of users' surveying.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge:
Has systematic detailed knowledge in the field of book and information science
Has basic knowledge of main development lines and most important achievements in book and information science and the disciplines proper for library science and scientific information.
Skills:
Is capable of information retrieval, analysis, evaluation, selection and usage, acquiring it from various sources and by various methods, appropriate to own needs and needs of other users
Knows how to prepare typical oral presentations in Polish, and in a foreign language generally accepted as basic for book and information studies, with relation to detailed issues, utilizing basic theoretical projections and various sources
Social competences:
Understands the need of permanent education
Correctly identifies and resolves dilemmas related to performing the jobs of librarian and information specialist
Assessment criteria
Continuous assessment and semester paper.
Practical placement
None
Bibliography
Bednarek-Michalska, B. (2007) : Źródła informacji w INTERNECIE: podręcznik studenta [online] . Dostępny w World Wide Web: http://kpbc.umk.pl/Content/32425/podrecznik-studenta.pdf, s. 10-14, [dostęp 22.10.2013].
Cisek, S. (2008). Badanie zachowań informacyjnych użytkowników bibliotek : metodologia "Sense-Making". W: M. Kocójowa (red.), Biblioteka - klucz do sukcesu użytkowników (ePublikacje Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, nr 5) (pp. 97 - 103): Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński.
Kuhlthau, C. C. (2009). Information Search Process [online]. Dostępny w World Wide Web: http://comminfo.rutgers.edu/~kuhlthau/information_search_process.htm . [dostęp 22.10.2013].
Kaminska-Czubała, B. (2007). Zachowania informacyjne w życiu codziennym: wybrane aspekty teoretyczne. W: M. Próchnicka & A. Korycinska-Huras (red.), Miedzy przeszłością a przyszłością. Książka, biblioteka, informacja naukowa funkcje społeczne na przestrzeni dziejów (pp. 195-202). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nicholas, D. (2001). Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Sobielga , J. (1999 ). Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych Zagadnienia Informacji Naukowej 2, 96-102
Świgoń, M. (2006). Bariery informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Informing Science, 3(2), 49-55.
Woźniak, J. (1989). O tak zwanych potrzebach informacyjnych. Zagadnienia Informacji Naukowej 1, 39-59.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: