Media and Celebrities 2700-L-FAK-D-MECE
The lectures are devoted to the following topics:
• The definition of a celebrity and gossip
• Defining the concept of a media system, the press gossip, tabloid newspaper, tabloid, magazine.
• Printed Press - newspapers - devoted to celebrities: definition, specificity, leaders on the Polish and foreign
• Printed Press - Weeklies - dedicated to celebrities: definition, specificity, leaders on the Polish and foreign
• Printed Press - fortnightly - dedicated to celebrities: definition, specificity, leaders on the Polish and foreign
• Internet services - dedicated to celebrities: definition, specificity, leaders on the Polish and foreign
• Television - dedicated to celebrities: definition, specificity, leaders on the Polish and foreign
• Television programs focused on the lives of celebrities
• Photography and its role in shaping the image of celebrities in the media
• Legal aspects related to the formation of the image of celebrities in the media
• Marketing usage to shape the image of celebrities in the media
• the cultural aspect of this phenomenon (hero, hero, star)
• The importance of the role of computer graphics for the phenomenon
The lectures are also involved guests who talk about their work related to the topic: paparazzi, a specialist in shaping the media image, journalists from media institutions involved in describing the lives of celebrities.
Student workload:
Lecture = 30 hours
Individual preparation for each class
2 hrs. weeks. = 20 hour.
Preparing to complete the course = 40 hours
Total = 100 hours
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
knowledge:
• Student knows what medium qualities dealing with this topic
• Knows the most important media institutions whose main area of interest are celebrities (both domestic and foreign)
• Understands the principles by which these institutions operate
• Knows for whom this type of media are directed
• Knows the specific means of expression through which the celebrities contents are transmitted
• knows who is celebrity
• knows the origins of the celebrity culture phenomenon
skills:
• student distinguishes between primary institutions involved in the celebrity media in Poland and worldwide
• understand the motivations and can identify methods used by celebrities in order to shape their image in media
• Is able to identify the celebrity features and distinguish celebrity from the star
Assessment criteria
Examination requirements:
Essay on the use of the media by celebrities in order to shape its own image. OBJECTIVE: To familiarize with the knowledge that students gained in the classroom. Mainly will be assessed a multifaceted representation of the phenomenon.
Practical placement
Lack of
Bibliography
Adamowski J., Golka B., Stasiak-Jazukiewicz E., Wybrane Zagraniczne Systemy Informacji Masowej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1996
2. Adamowski J., Narodziny czwartej władzy. Geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2005
3. Adamowski J., Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu, Warszawa 1999
4. Adamowski J., Wybrane zagraniczne systemy medialne, WaiP, Warszawa 2008
5. Admowski J., Czwarty Stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006
6. Bladocha B,, Wolność słowa w systemie medialnym Wielkiej Brytanii, UMK, Toruń 2003
7. Chudziński E. red., Słownik wiedzy o mediach, ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2007
8. Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989-2008, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2009
9. Dobek-Ostrowska B., Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007
10. Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002
11. Golka B., System medialny Francji, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001
12. Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004
13. Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, WUJ, Kraków 2007
14. Jakubowicz K., Media publiczne. Początek końca czy nowy początek , WAiP, Warszawa 2007
15. Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006
16. Konarska K., System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007
17. Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, WAiP, Warszawa 2006
18. Ociepka B, Ratajczak M., Media i komunikowanie polityczne: Niemcy, Austria, Szwajcaria, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2000
19. Sajna R., Media hiszpańskie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006
20. Sasińska-Klas T., Hess A., Media a integracja europejska, WUJ, Kraków 2004
21. Stasiak-Jazukiewicz E,. Polityka medialna Unii Europejskiej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005
22. Stasiak-Jazukiewicz E., Informacja masowa w polityce zagranicznej Niemiec, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1999
23. Williams K., Media w Europie, WAiP, Warszawa 2008
24.W.Godzic, Znani z tego, że są znani, Wraszawa 2007
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: