Users and the use of information 2700-L-API-Z3UIUI
The lecture
1. Information behavior - concept, characteristics, determinants, typology. Information seeking, searching, and retrieval.
2. Selected models and concepts of information behavior. Information barriers.
3.Information distortion and manipulation, misinformation.
4.User Experience (UX) - basics.
The exercises
1) Characteristics/attempt to identify the information’s user in the generational context (information behavior of generations distinguished by sociologists, from Baby Boomers to Generation Alpha);
2) User of information on the Internet as an (un)conscious information provider: cookies and cookieless, fingerprint and user agent; basic and current legal regulations regarding the processing of personal data and the free flow of data about information users;
3) Tools and methods of the modern information warfare (case study of Russian disinformation before the invasion of Ukraine)
4) FOMO as a growing phenomenon (FOMO’s scale in Poland, FOMO and information overload, FOMO and the ability to use new media, etc.)
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
KNOWLEDGE:
The student knows:
the achievements of science in the field of broadly understood information behavior;
knows and understands the most important ways of getting to know and interpreting information behavior of users (participants of the social information environment); selected current dilemmas and trends in the study of information behavior.
SKILLS:
The student:
uses the basic theoretical frames and concepts functioning in the field of information behavior;
recognizes different types of human behavior and information needs and is able to interpret them using typical approaches and diagnostic methods.
OTHER COMPETENCIES:
Student:
attempts to solve the problems encountered in the field of information behavior, referring to the achievements of science, best professional practices, and rules adopted in information professions;
is aware of the need to constantly develop his/her knowledge and skills in response to new scientific achievements, changes taking place in the information environment and changes in the information behavior of people.
Assessment criteria
The lecture - presence and writing assessment.
The exercises - presence and writing a short, critical essay on a given topic (it will be framed in a way that it enables encompassing the majority of the problems and issues discussed during the classes).
Bibliography
The lecture
1) Cisek, Sabina (2009). Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w świetle anglojęzycznej literatury przedmiotu. PTINT Praktyka i Teoria Informacji Naukowej, nr 4, s. 3-11. http://www.slideshare.net/sabinacisek/metodologia-badan-uzytkownikow-inf-21-wiek (preprint)
2) Cisek, Sabina (2017). Zachowania informacyjne – wybrane aspekty. Biuletyn EBIB, nr 173. http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/536
3) Krakowska, Monika (2016). Zachowania informacyjne człowieka. W: Babik, Wiesław red. Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 429-455.
4) Mierzecka-Szczepańska, Anna (2013). Badania zachowań informacyjnych. Warszawa: Wydaw. SBP
http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=800&dirids=1
5) Nunnaly, B., Farkas, D. (2018). Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów. Gliwice: Helion
6) Pulikowski, Arkadiusz (2018). Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej: strategie i interakcje. Katowice: Wydaw. UŚ
7) Świgoń, Marzena (2016). Bariery informacyjne. W: Babik, Wiesław red. Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 457-467.
The exercises
Selected scholarly articles and research reports, e.g.:
1.Feliksiak, Michał (2022). Korzystanie z Internetu w Polsce w 2022. Komunikat z Badań CBOS [Online], nr 77, s. 1-17.
2.Gruchoła, Małgorzata (2016). Pokolenie Alpha - nowy wymiar tożsamości? Rozprawy Społeczne, t.10, nr 3, s. 5-13.
3.Jupowicz-Ginalska, Anna, Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata, i in. (2022). FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem. Raport z badań; online: https://fomo.wdib.uw.edu.pl/do-pobrania/.
4.Janusz-Lorkowska, Monika (2019). iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge iGen (Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa, 2019, ss. 376). Toruńskie Studia Bibliologiczne [Online], t. 12, nr 2 (23), s. 139–158.
5.Lange, Rafał, Ładna, Agnieszka, Wrońska, Agnieszka, i in. (2021). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK – Państwowy Instytut Badawczy, online: https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html.
6.Miotk, Anna (2023). Popularność ChatGPT wśród polskich internautów. Raport PBI (Polskie Badania Internetu); online: https://pbi.org.pl/raporty/chatgpt-na-topie/.
7.Rosa, Grażyna (2013). Formy komunikacji Polaków na podstawie badań pokoleń Y, X i baby boomers. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 29, s. 135-145.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: