Methods of working with the user - children 2700-L-API-D3MPZU-D
Description
The child user will be characterized, including the shaping of reading interests. Methods of work will be discussed and classified. Projects designed for children up to 3 years old and children (from 3 to 13 years old) will be presented. The following activities will be discussed in detail: bookstart, booktalking, presentation of the life and work of the selected child author, loud reading, storytelling, “meet the author” sessions, etc. The role of play (pedagogy of fun) in children education will be shown.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
The graduate knows and understands:
- the theoretical and methodical basis for working with users of different age groups (K_W02),
- terminology about the methodology and forms of working with the user, used in informational and cultural education (K_W03),
- methods of analyse and interpretation of educational projects appropriate for the field of studies (K_W04),
- copyright principles, including the use of open access resources in information and cultural education (K_W09).
The graduate can:
- use methodological knowledge during preparation and implementation of educational activities for various user groups (K_U01),
- use of information and communication technologies in didactic activities (K_U04),
- identify educational needs of users of information in different age groups (K_U03),
- prepare, implement and evaluate educational activities in the field of information and / or culture (K_U04, K_U05, K_U06).
The graduate can:
- design and implement various forms of work with the user (K_K02, K_K04),
- follow the ethics guidelines while working with the user (K_K03)
Assessment criteria
Assessment methods and criteria
Passing particular work methods,
Preparing the project.
The classes are graded
Practical placement
none
Bibliography
1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996.
2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004.
3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005].
4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161
5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190.
6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250.
7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008.
8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77.
9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007.
10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007.
11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000.
12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95.
13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123.
14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: